Slovo starosty

Otázky pro pana starostu: Máte za sebou rok ve funkci starosty a další rok se otevírá. Můžete lehce bilancovat, uvést nějaký úspěch? Které „věci“ se naopak nepovedly? Jste v poměrně častém kontaktu s občany. S čím nejčastěji přicházejí?

Před několika dny proběhlo jednání velmi významného městského výboru dopravy, kde jste předložil návrh na prodloužení metra směrem k letišti. Jak jednání výboru dopadlo?

I když výbor neučinil žádné konečné stanovisko, k tomu by mělo dojít na některém dalším jednání, přesto je možné z vystoupení jednotlivých jeho členů učinit tyto závěry: většina členů uznává, že volání po prodloužení metra není bláhový sen, ale skutečná nutnost, kterou je třeba se seriozně zabývat a také, že na definitivní rozhodnutí, kterým směrem a kam až se metro prodlouží, nemáme nekonečně mnoho času. Navíc se již v podstatě nediskutuje o tom, zda vést metro trasou Červený Vrch a Petřiny, ale řeší se otázka, kam pak – zda na Zličín či směrem k letišti, jak prosazují zástupci Prahy 6. Věřte mi, že oproti stavu před několika měsíci je to posun více než zásadní.

Nutnost jednat o prodloužení metra připustil i náměstek primátora Bürgemeister. Budete se těchto jednání dál účastnit?

Je to jedna z našich nejzásadnějších programových priorit, takže rozhodně nehodláme polevit. Z veřejného vystoupení pana náměstka, který je mimochodem klíčovou osobou, neboť má oblast územního rozvoje přímo ve své kompetenci, však osobně považuji za důležitější jinou větu, a to že by se mělo rozhodnout do konce roku. Myslím, že každý, kdo zná situaci v dopravě v Praze 6 musí uznat, že vést diskuse dalších deset let zkrátka není možné. Konec roku jako čas pro rozhodnutí, zda Ruzyně nebo Zličín, je podle mého názoru maximální limit a jsem rád, že to tak vnímá i vedení města.

Proč vlastně tolik bojujete za konečnou v Ruzyni a vadí vám varianta do Zličína? V oblasti Ruzyně přece není tak velká hustota obyvatel.

Jen na Dědině či v Liboci žije skoro deset tisíc obyvatel. Nemyslím, že by to bylo nějak málo, vždyť to je jedno malé okresní město. Navíc oblast Dlouhé míle má pro nás ještě jedno, velmi zásadní postavení. Je to totiž jediné místo v Praze 6, které je na spojnici mezi letištěm a městem a zároveň na budovaném silničním okruhu. Naše problémy v dopravě totiž nejsou vyvolány jen velkým počtem našich vlastních občanů, ale také desítkami tisíc lidí, kteří do města dojíždějí za prací ze středních Čech a dnes buď parkují nebo vystupují z autobusů přímo v našem centru – v Dejvicích. Pokud by metro vedlo až na Dlouho míli, může zde vzniknout záchytné parkoviště pro jejich vozidla, ale také tam můžeme přemístit konečné zastávky kladenských či slánských autobusů. Pokud by metro vedlo na Zličín, pak se obávám, že by se v tomto směru pro Prahu 6 nic nezměnilo, a to je pro mne nepřijatelné.