Školka jako každá jiná?

Mateřské školy obvykle nabízejí rodičům množství nejrůznějších kroužků a aktivit. V této záplavě nabízené školkami rodiče vybírají, jestli pro jejich dítko bude lepší plavání, angličtina či taneční kroužek. Pro mnohé by se mezi nimi mohla zdát šedivou popelkou Waldorfská školka na Petřinách.


Za zdánlivou skromností nabídky se skrývá ctnost, která nabízí možnost dát tvořivému, přirozenému dítěti to, co chce – přirozenost. Pokud se tato možnost spojí v dokonalou souhru, laskavost a spolupráci s učitelkami, vznikne z toho právě tato školka.

Harmonii tu vytváří řád, který dětem dává klid a jistotu. Děti se v průběhu roku připravují a těší na různé slavnosti, které jim pomáhají připravovat i rodiče. Mnohé z dětí poprvé vidí a zkusí, jak se z umletého obilí stává mouka a jak z ní chutná chleba, který si samy upečou. Poznají, jak se z kuliček hroznů natrhaných na zahradě lisuje šťáva.

V každé z pěti tříd jsou dřevěné a látkové hračky, spousta přírodních materiálů. Jemná barevnost stěn příjemně působí na děti, stejně i s velkou pečlivostí zvolené a vyrobené závěsy, barevně se hodící k určitému období. To vše dává tušit náročnost přípravy, kterou každá učitelka prochází. Tím, že zde pracuje, zdaleka neskončila doba jejích studijních let. Účastní se různých – často víkendových – seminářů, které rozvíjejí její přístup k dětem. Jejich práce by se tak dala nazvat uměním. Seminářů se mohou zúčastňovat i rodiče. Zmíním například seminář o vývoji řeči dítěte, nebo připravovaný seminář Nová generace dětí.

Každé místo má svoji atmosféru, kouzlo a vůni. To, co si děti z této školky odnesou, si určitě jako drahý kamínek ponesou v sobě celý život.

Zuzana Krejčí
Â