Parkovací zóny? Radnice chce znát i názor občanů

Praha 6 se s největší pravděpodobností nevyhne zavedení zón placeného stání obdobných jako v Praze 1, či nově v městských částech 2, 3 a 7. Otázka ano či ne však není jediná, kterou je třeba rozhodnout. Vedení radnice i zastupitelé proto před samotným rozhodnutím chtějí znát nejen názory odborníků, u kterých si nechávají zpracovat expertní posudky, ale i občanů.

"Říci ano či ne je jednoduché ­ upřímně řečeno, vývoj kolem nás nám stejně moc na výběr nedává. To je ale jen začátek řešení problému, následuje spousta otázek, jejichž odpovědi tak jednoduché nejsou," přiznává starosta Tomáš Chalupa. Obdobný názor zastávají i Zelení, i oni ústy své zastupitelky Petry Kolínské říkají ano, ale když, pokud, zda 

Zóny všude?

Zřejmě nejdůležitější je otázka stanovení území, kde by se systém zón zavedl. Dosavadní zkušenosti v Praze hovoří spíše proto, aby byl pro celou městskou část stanoven jednotný režim. "Výhodou je, že jsou tak všichni občané jedné městské části ve stejném postavení, nikdo není ani diskriminován, ani privilegován," říká radní pro dopravu Jan Záruba. Podle něho však proti těmto pozitivům hovoří skutečnost, že Praha 6 je mnohonásobně větší než městské části, které systém dosud zavedly. Navíc ne všude je situace s parkováním místních tak složitá, jako třeba v centru Dejvic a Bubenče či v Břevnově nebo sídlištích. "Nevím, jestli je nutné zavádět placené parkování na Hanspaulce nebo třeba v Ruzyni či Střešovicích. Nevím, jak by lidé z těchto míst byli nadšeni představou, že by za parkování před svým domem, kde nikdo jiný stejně neparkuje, měli platit," připomíná Záruba. Důležité je navíc to, že je-li hlavním cílem zón omezit možnost parkování nebydlících a upřednostnit vlastní občany, pak zároveň nesmí dojít k tomu, že se problém jen posune "o několik ulic dál". Zastupitelé se obávají, aby pak nedošlo k situaci, kdy Středočeši dosud parkující kolem Vítězného náměstí po zavedení regulace začnou parkovat například v oblasti Bořislavky, kde jinak situace tak dramatická není.

Za kolik a pro koho

Další otázkou rovněž je, kdo a za jakých podmínek by uvnitř zón mohl parkovat. "Zavedeme-li zóny jen pro určité části Prahy 6, jak budou moci v těchto místech parkovat občané, kteří bydlí o dvě ulice dál a jsou stejnými občany, jako jejich sousedé ob blok? Mají na tom být všichni šestkoví občané stejně nebo mají mít možnost parkovat jen ti, co bydlí uvnitř zóny, zatímco na ostatní budeme nahlížet stejně jako třeba na občany Kladna nebo Holešovic?" vypočítává dále otázky radní Záruba.

Zelení zase rozporují otázku ceny pro rezidenty. Jak v Pražském deníku prohlásila Petra Kolínská: "Cena 700 korun se mi zdá strašně nízká. I za vlastnictví psa se platí víc." Tuto záležitost však občané Prahy 6 zřejmě nebudou moci ovlivnit. O zónách totiž v konečné podobě rozhoduje město jako celek, a to se snaží postupovat všude stejně. Město rovněž stanovuje čas. Podle náměstka primátora Rudolfa Blažka, který má systém zón v městě na starosti, přichází zavedení dalších regulací v úvahu nejdříve v roce 2009. "Právě i s ohledem na tuto skutečnost vyzýváme občany, aby se zapojili do diskuse. A to nejen ti, co v místech s katastrofálními možnostmi parkování již bydlí. Chceme například znát, jaké jsou potřeby a pohyby našich občanů po obvodu. Podle poznávacích značek jsme schopni spočítat, kolik aut s mimopražskou značkou u nás parkuje, nejsme ale schopni zjistit, zda pražská vozidla patří našich občanům nebo občanům jiných částí Prahy," vysvětluje starosta Chalupa.

Občané se mohou vyjádřit buď písemně dopisem přímo starostovi či radnímu Zárubovi nebo mailem na adresu parkovani@praha6.cz. Písemné názory je rovněž možné odevzdat ve všech informačních kancelářích.