Trasy letadel i hluk hlídá nové zařízení

Hluk leteckého provozu na ruzyňském letišti stejně tak jako dodržování přesné přistávací i odletové trasy letounů hlídá nepřetržitě nový monitorovací systém. Od února jsou výsledky monitoringu zveřejňovány na stránkách letiště www.prg.aero v odkazu životní prostředí.

Monitorovací systém ANOMS8 patří ke světové špičce. V Ruzyni jej tvoří 13 stanic umístěných po hranicích hlukového pásma či těsně před ním. V Praze 6 jsou stanice na Bílé hoře a v Řepích. Stanice nepřetržitě snímají hluk v okolí a bezdrátově propojují s počítačem, kde se naměřeným hodnotám přiřazují časy a čísla jednotlivých letů, typ letadel, letecké společnosti i destinace. Systém také dokáže zaznamenat i průvodní meteorologické podmínky, které mohou hluk ovlivnit a dokáže odlišit, zda hluk pochází od letadla nebo jde o projíždějící sanitku či štěkání psa. V monitoringu za leden tak například můžeme zjistit, že průměrná měsíční hladina neleteckého hluku je nepatrně vyšší než průměrný hluk způsobený letadly. Norma hluku pro den je v ČR stanovena na 60 decibelů, pro noc na 50 decibelů.

Přístroj také zaznamenává všechny pohyby letadel v okolí letiště, které je možné na obrazovce sledovat v 2D nebo 3D zobrazení, a to jak v reálném čase, tak ze záznamu. U každého letu je vidět jeho průběh a trajektorie. „Přístroj jsme pořídili kvůli případným stěžovatelům na zvýšenou hladinu zvuku, abychom se mohli přesvědčit, jak situace probíhala a zda mají pravdu, či nikoliv,“ uvedla mluvčí Správy letiště Praha Eva Krejčí. Také letiště může z vlastní iniciativy tlačit na letecké dopravce, pokud nedodrží předepsané postupy a dráhy letů. Již nyní jsou společnosti penalizovány při překročení hlukových limitů.

Podle Evy Říhové, manažerky životního prostředí Správy letiště Praha, evidují zhruba 250 stížností na hluk za rok. „Přibližně dvacet procent z toho bývá oprávněných,“ říká Říhová. Díky novému systému lze přesně určit kdy, kudy a jak hlučně se letadlo pohybovalo vzhledem k přesné adrese stěžovatele. „Doporučujeme stěžovatelům zaznamenat si nejen den, ale také hodinu, minutu, a jde-li to, i vteřinu, kdy jim hluk připadal nepřeměřený,“ doplnila Říhová. Z důvodu dohledání starších stížností se všechna data získaná pomocí ANOMS8 archivují.

Monitorovací systém má letiště k dispozici na 11 let. Zařízení stálo 160 miliónu korun. Stejný systém využívají například letiště Heathrow, Gatwick nebo Stansted ve Velké Británii,“ vyjmenovává manažerka životního prostředí letiště Eva Říhová.

Denně se na Letišti Praha registruje od 550 do 650 letů, za loňský rok to bylo celkově téměř 175 tisíc letů, což je o 5,1 procenta více než v roce 2006.

Na monitoru je zřetelně vidět trasa, kterou letadlo použilo k přistání, vzdálenost od domu případného stěžovatele i hluk, jaký v daném čase způsobilo.