Kvůli údržbě se bude létat přes Prahu 6, od půlnoci však bude klid, letiště se uzavře

Veškerý letecký provoz se z důvodu pravidelné dráhové údržby na tři týdny opět přesouvá z hlavní dráhy 06/24 na vedlejší runway 13/31, která vede přes Bílou horu, Ruzyň a Dědinu. Přesun provozu začal 2. dubna a potrvá do 21. dubna. V noci však letadla přes tuto dráhu létat tentokrát nebudou.

Dny, po které převezme vedlejší dráha provoz letiště, by letos poprvé nemusely být pro obyvatele Prahy 6 tak náročné. Od dubna vstupuje v platnost dohoda, podle níž je na vedlejší dráze zastaven provoz v rozpětí od půlnoci do páté hodiny ranní. A to i v případě uzavření hlavní dráhy. Dohodu o omezení provozu vyjednal starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa spolu se starosty ostatních obcí již na podzim. "Není dále možné tolerovat stav, kdy se víc jak sto dvacet tisíc obyvatel Prahy 6, Řep, ale i Kladna a dalších obcí nemá šanci v noci pořádně vyspat a letadla jim létají přímo nad hlavou," vysvětlil tehdy účel dohody starosta Chalupa.

V praxi to znamená, že v době uzávěry hlavní dráhy bude od půlnoci do pěti hodin na letišti úplně přerušen provoz. Podle tiskové mluvčí letiště Evy Krejčí není na tuto dobu naplánován z Ruzyně jediný let. "Výjimku z tohoto pravidla tvoří pouze lety na záchranu lidského života, lety pátrání a záchrany a přistání letadla v nouzi," uvedla. Výjimku mají ještě zpožděné lety plánované na dobu před půlnocí. Na ty ale dojde jen tehdy, uskuteční-li se nejpozději do jedné hodiny po půlnoci. "Jestliže se let plánovaný před půlnocí zpozdí tak, že nestačí odletět nebo přiletět do 1 hodiny, posune se až na ráno po páté hodině," informuje mluvčí letiště.

Správa Letiště Praha má za sebou náročné období organizace této změny. Většinu nočních letů tvoří totiž tzv. charterové lety, tedy lety pro cestovní kanceláře, jejichž počet od května významně vzrůstá. "Naším záměrem bylo vyjít vstříc našim sousedům a zároveň nepoškozovat cestující," uvedla Eva Krejčí.

Jarní úprava drah se provádí každoročně před hlavní letní provozní sezónou. Opravují se nově vzniklé trhliny, zvětralý povrch, dilatační spáry a obnovuje se vodorovné značení. Vedlejší dráha RWY 13 prošla jarní údržbou od poloviny do konce března, současně s tím se rekonstruovala její přibližovací světelná soustava.