Zóny schváleny, na řadě je magistrát

Parkování v Praze 6 budou možná již na konci roku určovat zóny placeného stání. Pokud je schválí pražský magistrát. Návrh na jejich zavedení v prosinci definitivně posvětili zastupitelé Prahy 6. Své rozhodnutí navíc opřeli o názor veřejnosti. Více než polovina dotazovaných obyvatel se v průzkumu vyslovila pro zóny.

Návrh šestkových zastupitelů má řadu odlišností proti zavedeným systémům. Posoudit je nyní musí pražský magistrát. Ten však podle posledních zpráv nehodlá modré zóny rozšiřovat minimálně do konce února, kdy bude vyhodnocen dosavadní systém zón. „Zóny rozšiřovat nebudeme. To by musela být v Praze vybudována hustší síť záchytných parkovišť nebo systém parkovacích domů,“ řekl v MF Dnes náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS), který je za parkovací zóny v metropoli zodpovědný. Magistrát se obává, že by se rozšířením zón problém pouze přenesl o kousek dál od centra a způsobil by tím lavinový efekt – zóny by chtěly i okrajové městské části.

Dejvice ano, Břevnov ne
Zpoplatněné území je navrženo pouze pro části Dejvic a Bubenče. Z původně uvažovaných lokalit Břevnova zůstala v návrhu pouze ulice Bělohorská, v dalších částech Břevnova zóny nebudou. Z původně uvažovaných návrhů byly vypuštěny i Staré Dejvice. V zónovém území zůstávají ulice Velvarská, Zavadilova a část ulice Kanadská. „K tomuto rozhodnutí jsme dospěli na základě průzkumu. V Břevnově ani ve Starých Dejvicích navíc zavedení zóny nenašlo mezi obyvateli podporu,“ řekl k tomu radní pro dopravu Jan Záruba. „Obyvatelé Starých Dejvic jsou si vědomi toho, že se bude jednat o nárazové pásmo, přesto chtějí nést toto riziko,“ dodal. V Břevnově se průzkumem parkování ukázalo, že zde parkují převážně místní obyvatelé. „V Břevnově je celkový deficit 548 parkovacích stání, situace je ale horší v noci,“ potvrdil Ing. Horký ze společnosti M. O. Z. Conzulting.

Zastupitelé zároveň v návrhu schválili možnost zakoupení parkovací karty pro všechny občany městské části. „Všichni občané Prahy 6 budou mít možnost zaparkovat bez komplikací po celém území Prahy 6 za stejných podmínek. To je myslím nejzásadnější bod,“ uvedl radní Záruba. Karta bude rezidenty stát 700 Kč na rok, živnostníky 12 tisíc a důchodce a zdravotně postižené 350 korun za rok.
Novým prvkem je zavedení modro-zelené zóny, která umožní parkovat držitelům karet na vyznačeném území, a zároveň zde během dne zaparkují i návštěvníci, kteří zaplatí v parkovacích automatech. Klasická modrá varianta bude mít menší rozsah než v jiných částech Prahy. Na návrh Strany zelených pravidla pro užívání oranžových zón pro krátkodobé návštěvnické parkování budou platit pouze ve všední dny, jak je tomu i v jiných městských částech.

Obyvatelé jsou pro
Pro zavedení parkovacích zón se radnice snažila získat podporu během celoročních diskuzí s obyvateli i podzimní informační kampaně. Podpora se za tu dobu zdojnásobila.

„Zatímco na jaře bylo pro zavedení zón placeného stání 33 %, tak teď je to 59 % a zcela jasně převažuje požadavek, aby to byl model, jak ho navrhuje Praha 6. Ten je doporučován veřejností třikrát častěji než původní, uplatňovaný na Praze 1, 2, 3 a 7,“ uvedl Jiří Herzman, ředitel společnosti Faktum Invenio, která oba výzkumy prováděla. „Jinak je tomu ale v podnikatelské sféře, kde stále ještě souhlasí jenom 21 %. Vnímání možných omezení, která vzniknou zavedením zón, je velmi silné,“ dodal. Průzkum se tázal přes 1200 obyvatel, z toho přes 400 žije v oblastech, které v původním návrhu měly být zónami placeného stání, a něco přes 800 v ostatních částech Prahy 6.

Komunisté proti
Proti zavedení placených zón vystoupila zastupitelka Dagmar Gušlbauerová za KSČM. „Chce to zvýšit nabídku parkovacích míst, nechat auta kolem chodníků parkovat zadarmo. Řidiči si poradí sami. Vše bude plynulejší,“ navrhuje zastupitelka. „Zavedení placených parkovacích zón je obyčejné zpoplatnění něčeho, co před tím bývalo zadarmo. Přidaná hodnota služby v zónách je nulová a rezidentům ani přespolním není zaparkování garantováno,“ domnívá se. Petra Kolínská ze Strany zelených má jiný názor: „Jde o deregulaci parkovného, protože žijeme ve společnosti, kde nic není zadarmo. Náklady na výstavbu komunikací a podzemních garáží jsou celkem velké a myslet si, že to místo nemá žádnou hodnotu, je popíráním reality.“ Zelení si od zpoplatnění parkování slibují také to, že se uleví přetíženým komunikacím. „Když se někdo rozhodne někde nezaparkovat, tak do té oblasti ani nepřijede, a to je pro Prahu 6 pozitivní,“ říká Kolínská. Zóny placeného stání podpořili i Evropští demokraté. „My jsme si samozřejmě vědomi, že to je výzva k dalšímu zlepšování a k dalším opatřením, ale je už potřeba ten krok udělat,“ řekl Oldřich Kužílek.

Hlavním cílem zavedení parkovacích zón je snížení počtu automobilů, které do Prahy 6 přijíždějí ze středních Čech, jak uvedl již dříve starosta Tomáš Chalupa (ODS). V Praze 6 totiž není místo, kde by do města dojíždějící Středočeši mohli zaparkovat, proto zajíždějí až k Vítěznému náměstí. Praha 6 hledá systémové řešení v řadě opatření. Jak potvrdila Jaroslava Trnková (ČSSD), systém by měl začínat regulací příjezdu aut: „Městská část se od samého začátku snaží, abychom zajistili parkoviště P+R, a nejenom jedno Na Dlouhé míli.“ V souvislosti s výstavbou metra prosadila Praha 6 stavbu autobusového terminálu u Veleslavínského nádraží,  propaguje další záchytné parkoviště u varianty J pražského okruhu na Suchdole. Praha 6 také vyhlašuje grantová řízení na podporu všech, kteří vybudují větší počet stání na vlastním pozemku.