Praha 6 trvá na železnici v tunelu, i když se zatím stavět nebude

Modernizace železniční trati mezi Prahou a Kladnem se odkládá. A to minimálně po dobu úřednické vlády premiéra Jana Fischera.

„Kvůli napjaté situaci kolem státního rozpočtu vláda zakázala rozjíždět nové projekty,“ sdělil tiskový odbor ministerstva dopravy. Středočeský hejtman David Rath (ČSSD) proto přispěchal s návrhem, jak projekt za více než 30 miliard o třetinu zlevnit: ustoupit od zahloubení na území Prahy 6. Šestková radnice se proti tomu ostře ohradila.

„Neprojektujte na našem území,“ vzkazují radní Prahy 6 (koalice ODS, SNK–ED) do středočeského kraje a vyzývají hejtmana Ratha, aby se při svých vyjádřeních věnoval pouze území, pro které byl zvolen, a neplánoval podobu projektů mimo hranice Středočeského kraje. Reagovali tak na slova Rathova náměstka Povšíka, podle kterého „není potřeba tunelovat podstatnou část tratě na území Prahy“.

„Praha 6 své stanovisko k budoucí podobě kolejového propojení Kladna s Prahou nezměnila. Jedinou přijatelnou variantou, která vede v délce patnáct kilometrů po území Prahy 6, je úsek pod zemí mezi Letnou a Veleslavínem,“ potvrdil starosta Tomáš Chalupa (ODS). Stejné stanovisko zastávají i zastupitelé ČSSD za Prahu 6. „Dlouhodobě prosazujeme tunel mezi Letnou a Veleslavínem jako jedinou variantu a nejsme ochotni připustit jakékoliv zasahování představitelů Středočeského kraje do rozvoje území Prahy 6,“ uvedl René Pekárek, předseda klubu zastupitelů za ČSSD.

Projekt lepšího, dvoukolejného spojení mezi Prahou a Kladnem se připravuje už šestnáct let. V posledních letech Praha 6 dosáhla významných dohod o jeho podobě, stvrzené vládním memorandem. Prosadila kromě zahloubení například maximální rychlost 80 km/h, spolupracovala na umístění zastávek. První vlaky měly na trať vyjet už v roce 2013 či 2014.

Ministerstvo dopravy však popírá, že je to definitivní konec. „Projekt je v současné době pozastaven, hledají se různé varianty řešení,“ řekl mluvčí Karel Hanzelka. To potvrzuje i koordinátorka strategického rozvoje Prahy 6 Jaroslava Trnková. „Projektuje se dál, pozastavena je jen realizace projektu,“ uvedla.

Situace na stávající trati z Kladna do Prahy je pro Střední Čechy jednou z priorit. Modernizace dráhy by ulehčila i Praze 6 od vozidel parkujících Středočechů. Starosta Chalupa však připomenul, že pro Prahu 6 je prioritní propojení ruzyňského letiště s metrem.