Léto zahýbá dopravou, mění se trasy tramvají

Letní měsíce jsou každoročně spojeny s opravami a s tím spojenými změnami v dopravě. Lidé využívající městskou hromadnou dopravu se budou muset obrnit trpělivostí. Trasy tramvají se změní hned několikrát. Zásadní změny pak pražský dopravní podnik plánuje na září.

Již v červnu došlo kvůli opravám tramvajové trati v oblasti Letné k úpravám vedení tramvajových linek v Praze 6. Své konečné stanice si oproti zvyklostem „prohodily“ linky 8 a 20. Osmička jezdí do Divoké Šárky a 20 do Podbaby. Tento stav potrvá do konce srpna, ovšem na tři dny v červenci se ještě změní.

5.–8. 7. dojde k výluce metra A v úseku mezi stanicemi Můstek a Dejvická. Vlaky z Dejvic do centra Prahy tak nepojedou vůbec. Důvodem je oprava výhybky a řešení napojení na budoucí prodloužení metra. Do centra se lidé dostanou náhradní tramvají XA, která bude jezdit v intervalu 5 až 10 minut. Pojede z Divoké Šárky přes Dejvickou na Hradčanskou, odkud sjede na Malostranskou. Pokračovat bude přes Národní třídu na Václavské náměstí a následně se přes Masarykovo nádraží vrátí zpět na Klárov, odkud vyjede na Hradčanskou, sjede do Dejvic a skončí opět v Divoké Šárce.

Do centra bude po tři dny zajíždět i linka 25, která během výluky na Letné pendluje mezi Vypichem a Špejcharem. Tramvaj č. 8 bude po dobu výluky metra zajíždět opět do Podbaby. Autobusy číslo 107, 119 a 147 budou z Dejvické prodlouženy na Hradčanskou, kde budou mít konečnou.

Nepříjemnosti čekají na Letné i řidiče aut. Po celý červenec bude uzavřen Letenský tunel a řidiči tak budou muset využívat objízdné trasy. Tunel se otevře v srpnu, provoz z centra ovšem ještě nepovede přes Letnou, ale ulicemi Veletržní – Korunovační.

Ke krátkodobé pětidenní výluce dojde od 5. 7. do 9. 7. i na Buštěhradské dráze. Kvůli údržbě trati a rekonstrukci železničních přejezdů bude vyloučen provoz v úseku nádraží Bubny až po Hostivice.

Změny v dopravě vymažou některé spoje

Na poměrně zásadní změny v MHD se pak lidé mohou připravit od začátku září. Hlavní město Praha avizuje v rámci úsporných opatření řadu změn, které spočívají v rušení souběžných linek a málo využívaných spojů. Posílit by naopak měly nejvytíženější spoje a páteřní linky.

Přestože návrh koncepce pražští radní ještě neschválili, už nyní se mezi lidmi zvedá vlna nevole. Změny odmítá i vedení radnice Prahy 6: „Zásadně nesouhlasíme s připravovanými změnami na území naší městské části, a to zejména do doby před zprovozněním aktuálně prodlužované trasy metra do Motola,“ říká místostarosta Jan Záruba, který má na starosti oblast dopravy. „Omezení vyplývající ze stavby metra jsou pro obyvatele Prahy 6 již tak značná,“ dodal. Podle místostarosty Reného Pekárka, který se věnuje koordinaci strategického rozvoje, mají neustále prováděné změny ve vedení linek nejen negativní vliv na komfort obyvatel Prahy 6, ale vedou i k většímu využívání individuální dopravy. „Avizované změny totiž vzhledem k přestupům ve skutečnosti vyvolají prodloužení cestovní doby a atraktivita MHD se sníží,“ upozorňuje.

V Praze 6 by například podle plánů magistrátu mělo dojít ke zrušení linky 218 z Dejvic na Dědinu. Autobus by jezdil pouze mezi sídlištěm a konečnou stanicí tramvaje v Divoké Šárce. „Změnu lze akceptovat pouze v případě, že přímé spojení mezi Dědinou a Dejvicemi zajistí ve stejném intervalu autobus č. 206,“ říká Jan Záruba. Linka 206 jezdí z Dejvic až k OC Šestka, od července se navíc ruší její první zastávka na Vítězném náměstí, jako nástupní je nově zastávka Dejvická v Evropské ulici společně s linkou 218.

Praha 6 by také měla od září přijít i o propojení mezi Vítězným náměstím a Andělem prostřednictvím linky 217, nebo o spojení na Strahov linkou 149. Posílena by naopak měla být linka 191 na Petřinách, kde by měly být nasazeny kloubové autobusy.

Nová koncepce hlavního města by měla ve zkušebním provozu začít platit od září. Pokud se změny osvědčí, můžou s nimi cestující od příštího roku počítat natrvalo.