Vyjádření politických klubů na aktuální téma

Tunel Blanka: stavba, na kterou se stále čeká.

Co měsíc to perla! Loni v říjnu pan primátor lákal na to, že by se tunelem Blanka při slavnostním otevření mohla prohnat Formule 1 a město tvrdilo, že oficiální termín otevření Blanky je 1. května 2014. Hned v listopadu jsme ale dostali studenou sprchu - primátor nejdelší městský tunel v Evropě zařízl jedinou větou, že SMLOUVA NA STAVBU BLANKY JE PRÝ OD ZAČÁTKU NEPLATNÁ a Metrostavu tak nemůže za práce platit. Nedokázal to dostatečně obhájit ani v médiích, ani u občanů Prahy 6. Metrostav žene věc před rozhodčí soud. V lednu po dvou stáních soud ve svém předběžném verdiktu říká pravý opak toho, co město: SMLOUVA JE PLATNÁ A STAVBA SE MÁ OBNOVIT! S obavami čekám na to, s čím se město vytasí teď v únoru. Jedno je jisté – v den tisku Šestky je to 60 dní, co už se nestaví, přesný termín otevření město mlží do frází „léto“. Občané Prahy 6 trpí přetíženou dopravou už dlouho a možná to vedení města spočítají, když si na má slova vzpomenou až tunelem pojedou k volbám.

Ing. M. Kousalíková, starostka MČ Praha 6 

 

Mrhání penězi daňových poplatníků, nerespektování právního řádu, absence kontroly. Tak lze shrnout hříchy všech vedení pražské radnice, ať ODS či TOP09, vsouvislosti svýstavbou tunelového komplexu Blanka. Radnice lhala o nákladech, stavbu špatně připravila a špatně řídila. Proto klub zastupitelů KSČM loni na prosincovém zastupitelstvu hlavního města navrhl odvolání celé Rady. 26 zastupitelů TOP09 Radu podrželo, takže návrh KSČM neprošel, ale hlasovalo pro něj i 14 zastupitelů jiných stran. Stavba Blanky se stala černou dírou, vníž už teď zmizelo na 40 miliard korun zdaní občanů. Pokud by se nedokončila, byly by to peníze vyhozené oknem. Každé prodlení ve zprovoznění komplexu, způsobené mimo jiné politickým bojem mezi ODS a TOP09, nás stojí další milióny. Dokončení Blanky ovšem dopravní problém vPraze nevyřeší. Zabránit vjezdu mimopražských vozidel do Prahy může účinně jen kruhový objezd kolem města a systém bezplatných sběrných parkovišť na terminálech městské hromadné dopravy. Tím se ale mělo začít. 

PhDr. Helena Briardová 

 

Vychutnejte si krásu Prahy 6 a udělejte si procházku z Vítězného náměstí na Pražský hrad. Na zprovoznění Blanky si ještě chvíli počkáme, ale už teď se můžete potěšit následky akce „auta pod zem.“

Cesta začíná nenápadně – úzký pruh pro auta, nové chodníky. Již po pár desítkách metrů na nás pomrkávají orientační tabule v množství a velikostech, jaké známe z německých dálnic.

Prašný most stojí za krátké zastavení. Jde totiž o nejširší most v Praze (36 metrů), pozadu zůstal i most Nuselský. Další část cesty ocení zejména děti a občané s omezenou pohyblivostí. Bezbariérový labyrint podchodů je ideálním místem pro nejrůznější dobrodružství. Držíme palce všem, kdo svedou zápas o využití tohoto místa.

Finále novodobé královské cesty – plánovaný parčík s výhledem na monumentální spletenec výjezdů a nájezdu do tunelového komplexu bude jistě důstojnou protiváhou komplexu hradního.

Petra Kolínská 

 

To co bylo pro nás před rokem nepředstavitelné, se stalo. Hlavní město vlistopadu 2013 zastavilo dokončovací stavební práce na tunelovém komplexu Blanka. Krozhodnutí došlo vokamžiku, kdy je tunel prakticky hotov, kdy všichni byli přesvědčeni, že již nic nemůže zabránit tomu, aby od května byla stavba uvedena přinejmenším do zkušebního provozu. Po letech, kdy jsme většinou spochopením překonávali dopravní omezení způsobená stavbou prakticky vcelé Praze 6. Rozhodnutí zmrazilo již vynaložené miliardy na stavbu a ohrozilo již několikrát posunutý termín dokončení. Každé odkládání dokončovacích prací a nesmyslné „soudní“ spory o platnosti smluv znamenají vynakládání dalších desítek miliónů z rozpočtu města, tedy zkapes jeho obyvatel. Tím samozřejmě nikdo znás nechce omlouvat zdražování stavby, jehož oprávněnost by měl garantovat stavební dozor investora. Vše, co se stalo od podzimu 2013, svědčí o amatérském a nekompetentním řízení města, kdy se občané stali jeho rukojmími. Nejvíce postiženými jsou právě obyvatelé Prahy 6.

Ing. René Pekárek, zástupce starostky 

 

Od nedávna zde máme i rubriku opozice. Ne, vládnoucí koalice neobjevila potřebu objektivních informací. Přikázal jí to zákon. A když už to musela přijmout, pokouší se omezovat rozsah a přikazovat témata, o kterých smíme psát. My bychom ale chtěli připomenout jiné věci – např. jak koalice zneužívá zmatečnost hlasování o rozpočtu a pak zmanipulovaným výsledkem hlasitě žongluje, nebo dalšími ztracenými miliony vsouvislosti sareálem „Na Dračkách“.

Ale k „Blance“: Její zdražení i problémy kolem ní jsou tragedie. Původci této tragedie, kteří tehdy vládli Praze - tj. ODS a spol. - dnes hlasitě křičí a hází vinu na toho posledního vřadě, který už jen nese důsledky jejich rozhodování a pokouší se to napravit. Je to populistické a poplatné přísloví „zloděj křičí chyťte zloděje“. Ovlivnit rychlost dokončení stavby nemůžeme a naštvanost nám nepomůže. Ale vytvořit budoucí politické prostředí, které podobným excesům zabrání, můžeme. Je to teď i na vás!

Ing. arch. A. Holub, TOP09