Prodloužené metro změní jízdní řády, většina tramvají i autobusů pojede jinak

náhled souboruO Velikonočním pondělí 6. dubna se rozjede metro z Dejvic do Motola. Současně s tím zasáhnou Prahu 6 největší změny v povrchové dopravě za poslední roky. O jejich rozsahu a dopadu na obyvatele Prahy 6 radnice intenzivně jedná.

Návrh změn, které se zásadně dotknou Prahy 6, v lednu představila společnost Ropid, která je hlavním organizátorem dopravy v metropoli. Radnice proto zorganizovala anketu na webových stránkách. Během týdne lidé zaslali tři tisíce připomínek a podnětů.

„Všechny připomínky, které nám sousedé z Prahy 6 posílají, společně s peticí za zachování tramvajové linky 18, předáme Ropidu a budeme se snažit o jejich maximální vstřícné řešení,“ uvedl starosta Ondřej Kolář (TOP 09). „Rádi bychom dali na připomínky více času, avšak Ropid požaduje dodání stanoviska radnice do 6. února,“ dodal.

Definitivní rozhodnutí o změnách pak podle tiskového mluvčího Ropidu Filipa Drápala padnou v polovině února.

Prioritou šestkové radnice je zachovat kvalitní, logickou a pohodlnou dopravní obslužnost těch částí Prahy 6, kterých se otevření nového metra bezprostředně týká. Přestože vedení radnice i lidé vnímají řadu změn jako pozitivní, některé změny jsou pro ně nepřijatelné. „Plánované změny ve stávající podobě by měly zásadní negativní dopad na obyvatele Břevnova,“ vysvětluje Kolář. Podle návrhu Ropidu by se mělo oslabit přímé autobusové spojení Břevnova s Dejvicemi, autobusy 174 a 180 by měly končit na Hradčanské. „To považujeme za nepřijatelné. Požadujeme zachování četnosti a směru linek. Spuštění nových stanic metra se Břevnova netýká, není proto důvod povrchové spoje omezovat,“ říká zástupkyně starosty pro dopravu Petra Kolínská (SZ).

Podobně se vyjádřili lidé v diskuzních fórech a v anketě připravené radnicí: „Osekání linky 174 a přetrasování 180 úplně odřízne Břevnov a okolí od přímého spojení s Dejvicemi, nemluvě o tramvaji 8, která tvořila přímé spojení s oblastí Florence. V každém směru přibude přestupů a cestovní doba se podstatně prodlouží,“ uvedl na facebooku Prahy 6 pan Petr Z. Proti změnám na lince 174 přišla více než stovka nesouhlasných komentářů.

Částečné spojení Břevnova s Dejvicemi má zajistit expresní linka 118, která bude vyjíždět ze Strahovského tunelu. Tu Praha 6 vítá. „Expresní spojení Vítězného náměstí s Andělem, tedy s Prahou 5, jsme chtěli a věříme, že bude rychlé,“ dodává Kolínská. Pozitivní ohlas má 118 i mezi lidmi, radnice dostala 85 souhlasných komentářů. Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala bude spojení dvakrát rychlejší než tramvají.

Vedení Prahy 6 obecně oceňuje, že se podařilo zachovat v dostatečné kapacitě a intervalech páteřní tramvajové linky po trasách Jugoslávských Partyzánů, Bělohorská, a dokonce i na Evropské, kde souběžně vede pod zemí metro.

Petřiny se bouří

Lidé z Petřin, Střešovic a Ořechovky mají přijít o přímé tramvajové spojení s centrem města, které jim bez přestupu zaručila linka č. 18. Ta by od dubna po své trase neměla jezdit vůbec. Částečně ji má nahradit metro (spojení na Malostranskou, Staroměstskou a dále) a tramvajová linka „dvojka“. Ta nově nezatočí do Dejvic, ale přes Hradčanskou bude pokračovat na Nádraží Hostivař. Proti zrušení linky 18 vznikla petice, pod kterou se během pěti dnů shromáždilo 1500 podpisů. „Navrhované spojení přinese zhoršení dopravní obslužnosti i komfortu dopravy zejména pro obyvatele se sníženou mobilitou či rodiny s kočárky. Nová stanice metra může přinést zlepšení obslužnosti nejbližšího okolí, neřeší však potřeby většiny území historicky vázaného na tramvajovou trať,“ píše se mimo jiné v petici. Lidé svými podpisy vyzývají vedení Prahy 6, aby se zasadilo o vedení o zachování linky 18 v její stávající trase. Podle místostarostky Petry Kolínské jsou stížnosti z Petřin pochopitelné, ale je potřeba brát v úvahu i argumenty protistrany. „Obyvatelé Petřin mají přímo uprostřed sídliště stanici metra, s nímž se do centra města svezou bezkonkurenčně nejrychleji, a tak lze očekávat určitý pokles zájmu o tramvajovou dopravu. Linka 18 v dnešní trase vede přes stanice metra A Hradčanská, Malostranská i Staroměstská, kam to bude rychlejší metrem,“ uvedl Filip Drápal, mluvčí Ropidu.

I u ostatních tramvajových linek dojde k velkým změnám. Po Evropské pojedou linky č. 5 a 20. Dvacítka už nově nepojede na Barrandov, ale od Újezdu městem do Vršovic. Z Bílé Hory stále pojedou linky 22 a 25, ale dvaadvacítka to vezme do města rychlejší trasou přes Staroměstskou. Do Podbaby povedou linky 26 a 6.

Kompletní přehled změn včetně interaktivní mapy je k dispozici na webu www.ropid.cz.

 

Konečná Nádraží Veleslavín

Autobusový terminál na Veleslavíně bude od dubna konečnou stanicí pro všechny autobusy, které pojedou po Evropské ve směru do centra. Jedná se o autobusy z okolních obcí, ale také o linku 119 přijíždějící z Dědiny. Stejně tak příměstské linky, které přijíždějí ve směru od Jenerálky nebo autobus 131 z Hanspaulky, budou nově končit u stanice metra Bořislavka. Do centra lidé budou pokračovat metrem nebo tramvají.

Mezi nejkomentovanější změny patří autobusová linka 179, která má být v původní trase nahrazena linkami 191, 168 a 174. Z jízdního řádu zmizí lidem linka 216, která bude nově jezdit pod číslem 168 v upravené trase z Bořislavky do Nových Butovic.

Do zprovoznění metra do Motola zbývají dva měsíce. Se spuštěním nové trasy dojde k zásadním změnám v organizaci povrchové dopravy převážně v Praze 6. Na fotografii výstup ze stanice Bořislavka.

Návrh změn jednotlivých linek povrchové dopravy od 6. dubna 2015

Tramvaje (pouze změněné)

2 - V provozu celodenně v sólo vozech v trase: Sídliště Petřiny – Hradčanská – Strossmayerovo náměstí – Nádraží Holešovice – Palmovka – Biskupcova – Želivského – Strašnická – Nádraží Hostivař. Ve zrušeném úseku je nahrazena metrem A a linkami 5 a 20. 

5 - V úseku Hradčanská – Dlouhá třída je vedena přes Strossmayerovo náměstí (v úseku přes Malostranskou je nahrazena linkami 6 a 8). Navýšení kapacity (dvouvozové nebo kloubové tramvaje). 

6 - Ze zastávky Újezd jede přes Malostranskou, Hradčanskou a Vítězné náměstí do zastávky Nádraží Podbaba. V provozu celodenně, je navýšena kapacita (dvouvozové nebo kloubové tramvaje). V úseku Újezd – Sídliště Barrandov je nahrazena linkami 8 a 15.

8 - Ve směru od Starého Hloubětína je ze zastávky Dlouhá třída odkloněna na Malostranskou a dále po trase současné linky 20 přes Újezd a Anděl do zastávky Sídliště Barrandov. V úseku Dlouhá třída – Strossmayerovo náměstí – Nádraží Podbaba je nahrazena linkami 5 a 26.

18 - Pojede od Vozovny Pankrác přes Karlovo náměstí/Odborů po trase současné linky 14 přes Václavské náměstí, Ortenovo náměstí do zastávky Výstaviště Holešovice. V úseku Karlovo náměstí – Petřiny je nahrazena linkami 2, 6 a 22.

20 - Ve směru od Divoké Šárky je ze zastávky Újezd odkloněna po trase současné linky 22 přes Národní třídu, Karlovo náměstí, Náměstí Míru do zastávky Čechovo náměstí. V úseku Malostranská – Újezd – Anděl – Sídliště Barrandov je nahrazena linkou 8.

22 - V úseku Malostranská – Národní divadlo jede rychlejší trasou přes Staroměstskou, v původním úseku přes Újezd je nahrazena linkami 6 a 20.

26 - V oblasti Prahy 6 jede nově z Nádraží Podbaba (v úseku Vítězné náměstí – Divoká Šárka je nahrazena linkou 5). Dále je ze zastávky Olšanské náměstí odkloněna přes Floru do zastávky Olšanské hřbitovy (v úseku Olšanské náměstí – Nádraží Hostivař je nahrazena linkami 2, 9 a 14). O víkendech jsou nasazeny sólo vozy. 

 

Autobusy (pouze změněné)

108 - Linka je prodloužena po trase současné linky 264 o úsek Bílá Hora – Sídliště Řepy. Posílení provozu v pracovní dny vloženými spoji v úseku Bílá Hora – Nádraží Veleslavín.

118 - Linka je prodloužena o úsek Smíchovské nádraží – Anděl – Vozovna Střešovice – Dejvická (vedena Strahovským tunelem). Posílení provozu v pracovní dny dopoledne. O víkendech nově nasazeny kloubové vozy.

119 -  Linka je zkrácena ke stanici metra Nádraží Veleslavín. Ve zrušeném úseku je nahrazena metrem a tramvajovými linkami.

131 - Linka je ze zastávky Hanspaulka odkloněna k nové stanici metra Bořislavka.

142 - Nové číslo pro sloučené dosavadní linky 214 a 225 vedené v upravené trase: Nové Butovice – Nad Malou Ohradou – Velká Ohrada – Luka – Stodůlky – Slánská – Staré náměstí – Sídliště Na Dědině – Divoká Šárka – Nádraží Veleslavín. Obsluha Bílé Hory a Staré Ruzyně je nahrazena linkou 108. Nově metrobus.

161 - Linka je zkrácena ke stanici metra Bořislavka. Ve zrušeném úseku je nahrazena metrem a tramvajovými linkami.

168 - Linka je sloučena s linkou 216 do upravené trasy: Nové Butovice – Nemocnice Motol – Vypich – Poliklinika Petřiny – Vozovna Střešovice – Bořislavka. Nově v provozu celodenně, celotýdenně, v úseku Nové Butovice – Poliklinika Petřiny v provozu pouze v pracovní dny cca do 21:00. V úseku Nemocnice Motol – Nemocnice Na Homolce je nahrazena linkou 167.

174 - Linka je v úseku Šafránkova – Píškova vedena přes Nové Butovice. V úseku Vypich – Hradčanská jede nově pouze ve špičkách pracovních dnů (nahrazena metrem a linkou 180). V úseku přes Mládí a Luka je nahrazena linkami 142, 179, 301 a 352.

179 - Nová trasa: Vypich – Nemocnice Motol – Bucharova – Mládí – Luka – Řeporyjské náměstí – Třebonice. V původní trase (Nové Butovice – Letiště) nahrazena linkami 168, 174 a 191. V úseku Řeporyjské náměstí – Třebonice jede pouze část spojů.

180 - V oblasti Dejvic je linka nově vedena na Hradčanskou (ve směru na Dejvickou nahrazena linkou 118), v úseku Sídliště Řepy – Zličín vedeny všechny spoje (posílení provozu), posílení provozu v pracovní dny dopoledne v celé trase.

191 - Linka je prodloužena po trase současné linky 179 o úsek Sídliště Petřiny – Ciolkovského – Letiště. Navíc je zřízena zastávka OC Šestka. Posílení provozu v úseku Stadion Strahov – Sídliště Petřiny zkrácením intervalu na polovinu. V úseku Ciolkovského/OC Šestka – Letiště jede pouze část spojů.

216 - Linka je zrušena sloučením s linkou 168.

218 - Linka je zrušena (Dejvická – OC Šestka) a nahrazena metrem a linkami 142 a 191. Výrazně je tím posílen provoz mezi metrem A a Sídlištěm Na Dědině oproti současné lince 218.

225 - Linka je sloučena s linkou 214 a přečíslována na 142. 

Příměstské linky (pouze změněné)

312 - Linka je zkrácena ke stanici metra Bořislavka.

316 - Linka je zkrácena ke stanici metra Bořislavka.

347 - Ve směru Motol zřízena zastávka Vypich.

352 - Linka je prodloužena za zastávky Luka přes Mládí a Nemocnici Motol do zastávky Vypich.

356 - Linka je zkrácena ke stanici metra Bořislavka.

380 - Linka je prodloužena ze zastávky Zličín přes Lidečskou, Bílý Beránek a Nemocnici Motol do zastávky Vypich.

 

 

Navrhované změny v kompletní podobě jsou k vidění na www.ropid.cz.

Změny, které se týkají Prahy 6, k vidění na www.praha6.cz.

 

 

Anketa ke změnám

◗ 2413 připomínek přišlo prostřednictvím webové ankety

◗ 300 přišlo emailem nebo telefonicky

◗ 643 reakcí se změnami souhlasí

◗ 1770 reakcí změny odmítá a má výhrady

 

Autobusový terminál na Veleslavíně začne sloužit společně se spuštěním metra jako konečná stanice pro autobusy přijíždějící po Evropské do centra.

Linka 18 má zmizet z jízdního řádu Prahy 6. Lidé podepisovali petici za její zachování. Radnice o tom bude jednat s ROPIDem.