Pondělí 6. dubna 2015: Den, který stojí za pozornost

náhled souboruPondělí 6. dubna 2015 - datum se zapíše do historie Prahy 6 jako den, kdy se poprve oficiálně rozjela první souprava prodlouženého úseku trasy A z Dejvic do Motola. Stavba přišla Prahu na víc než 20 miliard korun. Na mapu metra přibudou stanice Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol, celkem tedy bude mít trasa A 17 stanic. Diskuze na téma prodloužení metra do západní části Prahy se vedly už od 90. let minulého století.

„Nové stanice jsou provedeny v opravdu vysokém a nejmodernějším standardu. Zarážející je ovšem trochu podceněná bezbariérovost stanice ve Veleslavíně, do které nevedou z povrchu jediné eskalátory. To je dle mého názoru velké minus, se kterým se bude Nádraží Veleslavín v budoucnu potýkat. K vedení trasy již nemá smysl se vyjadřovat, byl by to příslovečný pláč nad rozlitým mlékem. Já doufám a věřím, že prodloužené "Áčko" přinese Praze 6 jen pozitiva a přispěje ke zlepšení dopravní obslužnosti,” uvedl starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 0P). Podle něj je “vadou na kráse” projektu nedořešené parkování, které bude muset radnice urychleně řešit.

„Teprve čas ukáže, nakolik se díky metru lidem zpříjemní cestování po Praze,” dodává k rozšíření metra místostarostka Petra Kolínská (SZ) zodpovědná za dopravu.

„Prodloužení metra je příkladem, že je možné stavby realizovat i v obtížných podmínkách ve stanovených termínech. Je úspěchem, že se podařilo i nad rámec původní stavby realizovat opravu stropní desky stanice metra Dejvická. Občané prokázali značnou tolerantnost při všech omezeních souvisejících se stavbou, za což jim náleží velký dík,” oceňuje výsledek René Pekárek (ČSSD), zastupitel Prahy 6.

 

Zrychlí se i jízda na letiště

Otevření prodlouženého úseku metra A s sebou přináší rychlejší a plynulejší cestování po severozápadní části Prahy, a co je důležité, také rychlejší přepravu pasažérů na letiště. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve spolupráci se společností ROPID zkrátí dobu cestování autobusovou linkou č. 119, která bude nově ukončena u stanice metra A - Nádraží Veleslavín. „Zrychlení dopravy na Letiště Václava Havla je dlouhodobou prioritou hl. města Prahy. Nově se cestující dostanou z letiště do centra Prahy v kratším čase a díky zkrácení jízdy autobusem i pohodlněji. Na každý spoj metra A (mimo špičku) bude nově navazovat minimálně jeden autobus na letiště,“ uvedl Petr Dolínek (ČSSD), radní pro dopravu hl. m. Prahy.

 

Cestujícím poradí informátoři

Proměna pražského metra s sebou přinesla i nutné změny v systému městské hromadné dopravy. O změnách v dopravě se vedly rozsáhlé diskuze mezi vedením Prahy 6, ROPIDem, magistrátem, Technickou správou komunikací a dopravním podnikem. V anketě se k němu vyjadřovali také obyvatelé Prahy 6.

„V prvních dnech po otevření tak budou na nových stanicích připraveni informátoři Dopravního podniku, kteří ochotně cestujícím poradí s dopravním spojením. Dopravní podnik zároveň vyměňuje grafiku informačního systému. Připravujeme také řadu informačních materiálů, kde bude změna dopravy na letiště vyznačena. Vznikne i speciální cizojazyčný propagační leták věnovaný změnám přepravy na letiště,g uvedl Jaroslav Ďuriš, předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy.

 

Přibyla nová pracovní místa

"V souvislosti s prodloužením trasy A bylo na jednotce Dopravní cesta Metro zřízeno 60 pracovních míst, z toho 58 pracovních míst v dělnických profesích. V souvislosti s otevřením provozního úseku trati V.A bude jednotka Provoz Metro potřebovat celkem 46 nových dozorčích stanice a cca 26 strojvedoucích metra," upozorňuje mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy Aneta Řehková.

První zkušební souprava projela novým úsekem v noci z 9. na 10. února tohoto roku. Nejhlubší na novém úseku metra je stanice Petřiny. Stanice Nemocnice Motol je výjimečná tím, že je jako jediná z nových stanic hloubená a unikátní je i její žebrovaný prosklený strop.

Celková délka prodloužené trasy metra činí 6 134 metrů.