Tunel Blanka start?

náhled souboruV letošní dubnové Šestce vyšel článek ke stavbě tunelu Blanka, kterou označil jako nejproblematičtější investici 21. století v Praze. Článek konstatoval, že termín otevření tunelu dosud nikdo nemůže zaručit - již mnohokrát se očekávaně i neočekávaně odsunul. Dnes se zdá být jasno: tunel má být otevřen v sobotu 19. září, ve 14 - 16 hod.

Tunelový komplex Blanka je součástí pražského Městského okruhu mezi Malovankou v Praze 6 a Pelc Tyrolkou v Praze 7. Jedná se o nejdelší městský tunel v Evropě. Idea postavit takový tunel vznikla již v 70. a 80. letech minulého století, až postupně dospěla k závěrečnému podpisu primátora Pavla Béma s dodavateli v roce 2006. Tunel tvoří tři části – Bubenečský tunel, Dejvický tunel a Brusnický tunel. Stavba za 21,2 miliardy korun měla být hotova v roce 2011. K dnešnímu dni náklady převyšují cenu 37 miliard. To jsou však známá fakta. Řada pochybení, neúmyslných, možná i záměrných, šlendrián, odborná nekompetentnost – to vše se bude jistě i nadále přetřásat, zkoumat a řešit arbitrážemi za účasti právníků a soudů. Pro běžného občana, uživatele tohoto rozsáhlého díla, které je na druhou stranu z inženýrského hlediska obdivuhodné, však bude podstatný výsledek. Tomu, jak tunely ovlivní automobilovou a veřejnou dopravu v Praze 6, se budeme samozřejmě v Šestce průběžně věnovat.

Na to, s čím vítají otevření tunelu a co to bude znamenat pro Prahu 6, jsme se zeptali René Pekárka (ČSSD): „Tunely Blanky schovají naprostou většinu dopravy mezi Malovankou a Holešovicemi pod zem. Není však možné přesně spočítat nárůst počtu vozidel na dalších komunikacích, které auta k Blance dovedou, především v oblasti Svatovítské ulice a Vítězného náměstí. Přesto bude otevření Blanky pozitivem. Hlavním problémem je, že v předstihu před Blankou nejen není hotov, ale ani dostatečně připraven pražský silniční okruh v severozápadní části města včetně nového mostu přes Vltavu. Úspěchem Prahy 6 je, že se podařilo před dokončením Blanky zrekonstruovat navazující komunikace a tramvajová tělesa (např. Svatovítská, Myslbekova, Evropská). To, že se stavba tunelů tak protahovala, je dokladem neschopnosti a politických bojů předchozích představitelů města a dodavatelů stavby.

“Jeho kolegyně z komise, místostarostka Petra Kolínská (SZ) k tomu dodává: „Abychom mohli Blanku označit za dobrou investici, nestačí do ní pustit auta. Je potřeba ji využít také pro expresní autobusy MHD a na povrchu musí auta uvolnit prostor chodcům. Proto jsme požádali hlavní město, aby po otevření tunelu zavedlo na povrchu zklidňující opatření.“