Nové projekty pro chytrou šestku

náhled souboruČtrnáct projektů pro chytré město by mělo v následujících letech zlepšit a zpříjemnit život obyvatelům šestky. Některé z nich stojí pár tisíc korun a lze je realizovat v následujících měsících – například děti ve školkách by mohly nosit reflexní vesty se zabudovaným čipem, který je provázaný s mobilní aplikací v telefonu paní učitelky, a pokud se některé z nich vzdálí, aplikace na to hned upozorní.

Mezi chytré projekty s delší dobou realizace patří například projekt Evropská, kdy by doprava na této vytížené ulici od Kulaťáku až na letiště k terminálu 3 měla být řízena formou chytré telematiky a připravit se na provoz autonomních vozidel bez řidiče. „Především bych chtěl upozornit, že chytré město není o tom, že by v ulicích města přibývaly nové předměty a překážky, na které se budou lidé v lepším případě koukat nebo jim budou komplikovat život. Nejlepší řešení chytrých měst je takové, které není vidět,“ konstatuje místostarosta Jakub Stárek (ODS), který má smart city v gesci.  
Bezpečnost dětí ve školkách
Projekt na zvýšení bezpečnosti ve školkách patří mezi nejjednodušší, nejlevnější. S jeho zkoušením v některé z vytipovaných školek by se mohlo začít co nejdříve. O co jde? Reflexní vesty, které děti nosí na vycházky nebo na hřiště, by měly zabudovaný čip provázaný s mobilní aplikací paní učitelky. Ta tak bude mít přehled o pohybu dětí a v případě, že se některé z nich vzdálí, aplikace ji na to upozorní.

Bezpečnost dětí ve družinách
Čipová karta, kterou dnes školáci používají například v jídelnách, by byla propojena s aplikací a ta by ohlásila, kdo si pro dítě do družiny přišel. Rodiče podle rozvrhu vidí, kde se jejich dcera nebo syn pohybují. Karta bude svázaná se jménem, přiloží se při vstupu do školní družiny a v aplikaci se objeví, kde se dítě nachází. Vychovatelka v tu samou chvíli dostane upozornění, kdo si pro dítě přišel.

Chytré odpadkové koše
Chytré odpadkové koše jsou určené na sběr tříděného i směsného odpadu – jde o koše se zabudovaným lisem a solárním nabíjením. Koše díky napojení na online dispečink a zabudovaným senzorům samy nahlásí, kdy je nutné je vysypat. Díky lisování se prodlužuje doba mezi vyvážením, čímž se šetří náklady na svoz odpadu.

Mobilní aplikace Lepší šestka
Mobilní aplikace s pracovním názvem Lepší šestka by měla nahradit stávající a zastaralý lokální MMSing. Bude primárně sloužit k hlášení závad a problémů a výhledově by měly přibýt i další funkce.
 „Lepší šestka je obdobou již existující aplikace hlavního města Změňte.to. Vyvstává tak otázka, jak obě aplikace mezi sebou provázat, aby podněty z obou se v co nejkratším možném čase řešily na magistrátu, úřadu městské části i v dalších zúčastněných organizacích,“ dodává Miloš Vlach (Piráti).

QR kódy ve veřejném prostoru
U významných objektů a staveb na území městské části by měly být umístěny tabulky s QR kódem. Ty po naskenování kódu přivedou jak turisty, tak místní na informační část webu, která bude přístupná právě na základě odkazu a nabídne informace o těchto objektech spolu s fotografiemi a zajímavostmi o daném místě.

Projekt Evropská
Tento projekt se týká jedné z hlavních dopravních tepen, která leží na území Prahy 6 a tvoří spojnici na letiště. Setkává se tu několik typů dopravy a využívají ji nejen obyvatelé šestky, ale i okolních měst a vesnic. Jedním z klíčových kroků je řízení dopravy na tomto úseku, a to formou chytré telematiky. Umělá inteligence bude ovládat celý systém, počítat auta, minuty zdržení i provoz městské hromadné dopravy, a to vše bude v řádu vteřin vyhodnocovat a podle výsledků regulovat dopravu v tomto úseku. Tím by se nejen zrychlil samotný provoz, ale auta by tak často nestartovala a nestála, tím by také vypouštěla do ovzduší méně škodlivin nebo CO2. Praha 6 je součástí Národního centra kompetence, které sdružuje akademiky z ČVUT a Akademie věd, soukromé technologické firmy a zástupce města a městských částí, protože takto komplexní projekt vyžaduje maximální odbornost a spolupráci všech zmíněných složek. Inspirací je podobně klíčová ulice v centru Berlína, kde již několik let Technická univerzita v Berlíně realizuje podobný projekt. Další částí projektu by mohla být příprava na provoz autonomních vozidel bez řidiče.

Dejvice 21 – čtvrť budoucnosti
Za dejvickým nádražím mezi ulicemi Milady Horákové, Prašným mostem a Václavkovou je prostor, který bude do budoucna zastavěný.  Praha 6 chce připravit veřejnou diskuzi o tom, aby zde vnikla moderní čtvrť Dejvice 21. Spolu s hlavním městem, ČVUT, Institutem plánování a rozvoje a OICT chce vytvořit urbanisticky unikátní propojení moderní architektury a principů chytrých a například i energeticky soběstačných měst. Cílem tohoto projektu by mělo být ověření, jakým způsobem jde do regulace zakomponovat principy chytrých měst.