Tlačítko, které pomáhá seniorům

Systém elektronického bezpečnostního dohledu neboli tísňové tlačítko dovoluje samostatně bydlícím seniorům přivolat si jednoduše pomoc v případě náhlých zdravotních problémů nebo zranění. Radnice lidem poskytuje příspěvek na nákup zařízení instalovaných v bytech klientů. 

„Díky tísňovému tlačítku se lidé dovolají pomoci nepřetržitě 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Sníží se tak zdravotní a sociální rizika osaměle žijících starých a zdravotně postižených lidí a umožňuje jim žít v jejich vlastním prostředí,“ vysvětluje Marián Hošek (KDU-ČSL), radní pro sociální politiku a zdravotnictví.


Jak systém funguje
Tísňové tlačítko nosí klient neustále zavěšené na krku. Jakmile v jakékoli části bytu potřebuje pomoc, stiskne tlačítko a ke spojení s dispečinkem dojde automaticky. Přes telefonní přístroj s hlasitou komunikací dojde k následnému hovorovému propojení klienta s operátorem dispečinku. Člověk se tak okamžitě dovolá pomoci a může se domluvit na její formě – zda mu postačí návštěva sousedů, blízkých osob, pracovníků tísňové péče, nebo potřebuje službu lékaře, záchranářů, policie či hasičů. Anebo jestli mu postačí rada pracovníka dispečinku. Součástí systému je i prostorové čidlo, které reaguje na pohyb v bytě. Pokud v nastaveném intervalu jeden až patnáct hodin čidlo nezachytí pohyb, automaticky vytáčí dispečink. Když se klient neozve, pracovníci zajistí návštěvu v bytě klienta, aby zjistili důvody, případně zavolali pomoc. Opouští-li člověk svůj byt na delší dobu, vypne systém otočením klíče v ovládací skříňce.
K instalaci tohoto systému je třeba buď pevná telefonní linka, nebo mobilní telefon. V návaznosti na tuto telefonní linku je pak byt vybaven zařízením tísňového volání, které zahrnuje řídící jednotku, tísňové tlačítko, přijímač dálkového ovládání, ovládací skříňku a prostorové čidlo.


Tísňový mobil
Nově je tento systém rozšířený o službu mobilní tísňové péče – tísňový mobil. K tomu je třeba si pořídit přístroj, který má na zadní straně SOS tlačítko, po jehož stisknutí je vyslán poplach na dispečink a opět dojde ke spojení a komunikaci s operátorkou o nastalé situaci. Funguje nejen doma, ale všude venku, kde je pokrytí signálem zvoleného mobilního operátora. Kromě toho klient dostává preventivní průběžnou péči, kdy ho pravidelně kontaktují pracovnice dispečinku – zdravotní sestry – a řeší s ním zdravotní i sociální problémy, zprostředkovávají kontakty s příbuznými, přáteli, sousedy nebo pečovatelskou službou.