Z ulic od května zmizela šedesátka vraků

náhled souboruRadnice Prahy 6 dostává každý měsíc desítky podnětů na problematická vozidla, která majitelé ponechali dlouhodobě odstavená a lze je označit za nepojízdná či dokonce přímo za vraky. Ty pak zbytečně zabírají parkovací místa jiným.

Radnice Prahy 6 dostává každý měsíc desítky podnětů na problematická vozidla, která majitelé ponechali dlouhodobě odstavená a lze je označit za nepojízdná či dokonce přímo za vraky. Ty pak zbytečně zabírají parkovací místa jiným.
Situaci s problematickými automobily v ulicích městské části Prahy 6 mapují strážníci městské policie společně s odborem dopravy a životního prostředí a na odstavená auta upozorňují magistrát také sami občané.

Definice vraku
Ne každé problematické auto splňuje složitou zákonnou definici vraku a jde o technicky nezpůsobilé vozidlo k provozu na pozemních komunikacích. Zlepšení situace přinesla nedávná novelizace zákona iniciovaná také ze strany Prahy 6 a nově je tak možné pozemní komunikace zbavit automobilů, které mají déle než půl roku neplatnou STK nebo jim chybí registrační značka. Tato vozidla nyní úředníci aktivně vyhledávají a provozovatelům za ně udělují pokuty. „Od května letošního roku je na základě novely zákona o pozemních komunikacích možné nechat odtahovat i vozidla, která mají více než šest měsíců propadlou technickou prohlídku. Obdobně je možné uložit provozovateli silničního vozidla za takovýto přestupek pokutu až do výše tři sta tisíc korun,“ uvádí místostarosta pro oblast dopravy Jiří Lála (ODS). Podle něj by však mohla Správa služeb hlavního města Prahy pracovat lépe a rychleji: „Městem pověřená organizace zatím řeší případy podle nové právní úpravy velmi pozvolna, tlačíme na ni a očekáváme, že bude řešit tuto problematiku v souladu s novelizovanou legislativou daleko efektivněji.“

Šedesát aut už zmizelo
Přesto novelizace zákona odstraňování nepojízdných vozidel v Praze 6 pomohla. „Od novelizace zákona se na území městské části podařilo z ulic odstavit kolem šedesáti problematických vozidel,“ konstatuje předseda dopravní komise Vladimír Šuvarina (ODS). Samostatně se pak řeší také pokuty za propadlou STK, každý měsíc jde o desítky vozidel, u nichž technická skončila v roce 2019 a dříve. Pokutování provozovatelů těchto vozidel by mělo mít nápravný charakter, sankce lze udělovat opakovaně. Dobrou zprávou pro poctivé řidiče je, že lhůta pro technické prohlídky a platnosti osvědčení o technické způsobilosti vozidla, s datem uplynutí od 1. února do 31. srpna, je kvůli pandemii prodloužena o sedm měsíců.

Jak upozornit na vrak v ulicích?