Zastupitelé podpořili novou podobu Vítězného náměstí

náhled souboruMísto velké dopravní křižovatky posezení pod stromy a volná plocha pro kulturní a společenské akce nebo pravidelné trhy – tak by mělo v budoucnu vypadat Vítězné náměstí. Záměr na celkovou rekonstrukci podpořilo na svém listopadovém jednání zastupitelstvo Prahy 6, a to včetně podchodu do Dejvické třídy.

Na celkové řešení Vítězného náměstí vyhlásila před dvěma lety rada hlavního města prostřednictvím Institutu plánování a rozvoje mezinárodní urbanistickou soutěž, v níž zvítězil návrh šestkových architektů Pavla Hniličky, Evy Mackové a Josefa Filipa.
Vymýtit zcela dopravu z Vítězného náměstí  nelze. Ovšem dá se upravit tak, aby si nepřekážela s lidmi a neměnila náměstí v křižovatku. Jak tramvaje, tak auta budou mít vyčleněný prostor po obvodu náměstí. Prostředek pak může  sloužit jako plocha pro setkávání lidí, konání trhů, koncertů, shromáždění a dalších společenských akcí. „Jde o návrat k předválečnému řešení tramvajové trati, který podporujeme. Zkrátí se přestupní vzdálenosti mezi tramvají a metrem. Předpokládáme, že se tím vyřeší i problematické místo při vjezdu do Svatovítské ulice a výjezdu z ní,“ vysvětluje místostarosta pro dopravu Jiří Lála (ODS). Zatímco na potřebnosti rekonstrukce náměstí a jeho budoucí podobě panovala napříč zastupitelstvem shoda – připomínky se týkaly spíš jednotlivých prvků, například pylonu uprostřed či počtu stromů a osudu těch současných – názory se lišily na propojení náměstí s Dejvickou ulicí podchodem. „Podzemní obchodní pasáž považuji za přínos, neboť nabídne možnost přímého vstupu do metra bez nutnosti přecházení rondelu,“ říká místostarosta Jakub Stárek (ODS), který má v gesci územní rozvoj a veřejný prostor. „Koncepce chodců pod zemí patří podle nás do minulého století a s tímto předraženým přílepkem za 350 milionů korun – jinak podle nás dobudování tunel pro chodce pod novým náměstím nazvat nelze – nesouhlasíme,“ oponuje zastupitel Petr Píša (Zelení).
Zastupitelé také schválili požadavek, aby se ještě před rekonstrukcí Vítězného náměstí realizovala komunikace Evropská–Svatovítská, kteréá by měla sloužit jako jakýsi obchvat Vítězného náměstí. A také prodloužení tramvaje z Malovanky na Strahov a stavbu tramvajové trati do Suchdola, případně její dočasné ukončení autobusů v Podbabě. Všechny tyto kroky by měly vést k omezení už tak přetížené dopravy v tomto místě.