Za špatně zaparkovanou koloběžku zaplatíte

náhled souboruDobrý sluha, zlý soused – tak by se dalo modifikovat staré přísloví na zapůjčená kola a koloběžky. Lidem, kteří je používají, výborně slouží. Ostatním pak znepříjemňují život špatně zaparkované dopravní prostředky na chodnících nebo přechodech.

„V Praze 3 mají tak hustou síť stojanů a míst pro parkování kol a koloběžek, že všichni provozovatelé přistoupili na zákaz parkování mimo tato vyhrazená místa. Končí tak povalování hlavně koloběžek po chodnících, a přitom městská část nevede válku s jejich provozovateli,“ nabízí pozitivní příklad zastupitel Pavel Weber (Zelení) a dodává, že stejně by měla postupovat i radnice na šestce, kde je ale zatím kvůli nedostatku stojanů často velký problém legálně zaparkovat i vlastní kolo. Podle místostarosty pro dopravu Jiřího Lály (ODS) také Praha 6 vyžaduje, aby kola a koloběžky byly parkovány tak, aby nevytvářely překážku chodcům, tedy na k tomu vyhrazených místech vybavených stojany. „Počet těchto míst radnice průběžně rozšiřuje a jejich seznam předává Technické správě komunikací, která je tímto pověřena hlavním městem, k realizaci. To vzhledem k rozloze naší městské části asi není jednoduchý úkol,“ podotýká Jiří Lála. Miloš Vlach (Piráti) doporučuje, aby městská část převzala iniciativu: „Pro důstojné parkování není hned nutné stavět síť vertikálních stojanů, základem je formou vodorovného značení určit, tedy namalovat místa pro parkování a naprostá většina uživatelů a provozovatelů sdílených služeb se jim přizpůsobí,“ říká zastupitel a doplňuje, že služby mikromobility jsou trend, který nezmizí, a který navíc osobní dopravou přetížená metropole potřebuje. Město tak musí hledat s provozovateli synergii. Kolo můžete zaparkovat kdekoli Pro parkování půjčovaných dopravních prostředků neexistují jednotná pravidla, každý z provozovatelů má vlastní. Zatímco například růžová Rekola smíte odstavit v provozovatelem vyhrazené takzvané růžové zóně, na šestce je to prakticky kdekoli mezi Juliskou, ulicemi Kolejní, Mariánskými hradbami a Goetheho, provozovatel koloběžek Bolt má na území městské části po dohodě s radnicí 38 parkovacích míst, Nextbike několik desítek. (Redakce oslovila i provozovatele koloběžek Li.me, ale ten nereagoval ani po několika urgencích.) Parkovacích míst, minimálně pro koloběžky, by mělo přibývat. „Vzhledem ke vzrůstající oblibě využívání koloběžek a elektrokol u obyvatel Prahy předpokládáme i nárůst počtu parkovacích míst. Sbíráme podněty uživatelů, kteří nás oslovují s žádostí o přidání parkovacích míst. Po odlouhlasení vedením městské části následně parkovací místa postupně do aplikace přidáváme,“ konstatuje Martin Zajíc, manažer pro elektrokola a koloběžky Bolt. Za nedodržení pravidel platíte Provozovatelé kol a koloběžek vědí, že špatné parkování lidem ve městě vadí, proto se ho snaží řešit, a to dvěma způsoby – zaměstnávají lidi, takzvané „uličníky“, kteří kontrolují, zda kola a koloběžky správně parkují, případně je přeparkovávají, a také finančně postihují uživatele, kteří to nedělají. Každý totiž musí po skončení jízdy fotografií nahranou do aplikace zdokumentovat, že kolo nebo koloběžku zaparkoval na vyznačené parkovací místo. Některé firmy to osobně kontrolují, jiné spoléhají na to, že jim prohřešek nahlásí kolemjdoucí ­e-mailem nebo aplikací. V případě problému je uživatel buď upozorněn a pokutu dostane až při opakovaném porušení dohody, ale například u koloběžek Bolt pokud stroj nezaparkujete na vyhrazené místo a nezdokumentujete to fotografií, není možné jízdu ukončit a stále se klientovi odečítají peníze, jako by jezdil. Pokud by uživatele nepoučilo ani to, je mu zablokován přístup do aplikace a nemůže ji používat. Nextbike si pak může účtovat poplatek až 500 korun v případě, že půjčené kolo nevrátíte na oficiální parkovací místo místo. Pokud ho necháte více než tři kilometry od stanice, pokuta činí až 1000 korun.