Do škol Na Dlouhém lánu ráno bezpečněji

náhled souboruDalší takzvaná školní ulice vznikne od 4. dubna v ulici Nechanského, která se ve dnech školního vyučování od 7.30 do 8.30 hodin promění v pěší zónu.

Bezpečněji mohou díky tomu přicházet děti do Základní školy Na Dlouhém lánu a školek Čtyřlístek a Na Dlouhém lánu. Vjezd sem zakážou dopravní značky a také dopravní kužely. Majitelé garáží a řidiči, kteří zde budou parkovat mimo tuto dobu, samozřejmě vyjet mohou. Stejně tak se zákaz netýká vozidel integrovaného záchranného systému. Rodiče, kteří budou chtít i nadále vozit děti do školky, mohou zaparkovat v okolních ulicích, například Na Dlouhém lánu, na Kladenské či téměř prázdné ulici Nad Bořislavkou. „Tato nově zřízená ‚školní ulice‘ určitě není poslední na naší městské části, už přemýšlíme o dalších,“ konstatuje místostarosta pro dopravu Jiří Lála (ODS).

Rodiče zklidnění vítají
Škola s nepřehlednou dopravní situací ve svém okolí bojuje dlouhodobě, proto se loni rozhodla zapojit do projektu Bezpečné cesty do školy, jehož součástí byl také dotazník s otázkami, jak se děti do školy dopravují a jaká místa vnímají jako nebezpečná. Ulice Nechanského, odkud se vchází jak do školky, tak do šaten základní školy – hlavní vchod z ulice Na Dlouhém lánu se vůbec nepoužívá –, byla jedním z nejčastěji zmiňovaných míst, která děti označily jako nebezpečná. Bohužel v současné době dochází v této ulici k chaotickým a nepředvídatelným dopravním situacím. Výsledky také ukázaly, že skoro polovina dětí považuje ranní provoz před školou za nepříjemný, 58 % rodičů by uvítalo bezpečnější cesty pro pěší a skoro stejný počet rodičů také zklidnění dopravy v bezprostředním okolí školy. „S negativní reakcí rodičů na vznik školní ulice jsem se zatím nesetkala, ale uvidíme, jak budou novou situaci vnímat 4. dubna, až do Nechanského ulice opravdu nezajedou,“ konstatuje Renata Riedlová, ředitelka ZŠ a MŠ Na Dlouhém lánu. A dodává, že by byla ráda, pokud by se uzavření ulice osvědčilo a auta sem měla před začátkem vyučování zákaz vjezdu trvale. A že nejde o finální řešení, potvrzuje i místostarosta Lála: „Ve spolupráci s magistrátem a Technickou správou komunikací připravujeme kompletní rekonstrukci a zřízení celodenní pěší zóny. Na to však bude potřeba nejen více času, ale i stavební povolení.“

Jen dobré zkušenosti
Zástupci organizace Pěšky městem i pražského magistrátu se nechali inspirovat ve Vídni. Jako první si školní ulici vyzkoušela ZŠ Hanspaulka, kde byla uvedena do zkušebního provozu díky iniciativě spolku rodičů v září loňského roku. Po čtyřech týdnech se 89 % rodičů vyslovilo pro trvalé zachování opatření. A spokojenost trvá i nadále. „Zkušenosti se školní ulicí máme jen ty nejlepší, děti chodí do školy spokojeně pěšky. A nikdo z rodičů si na zákaz vjezdu nestěžoval. Je ale pravda, že mají několik dalších možností, kde v okolí zaparkovat, pokud i nadále ráno vozí děti do školy autem,“ nabízí své zkušenosti ředitelka hanspaulské školy Marie Pojerová.
„Vítáme zklidňování ulic obecně a před základními školami obzvláště. Bezpečnost dětí nevyřeší jejich odvoz až ke dveřím, ale naopak co největší oblast od školy bez nebezpečí střetu s auty,“ podporuje projekt i člen dopravní komise Lukáš Novák (Zelení).