Parkovací dům na Dědině

náhled souboruprezentace vítězného návrhu parkovacího domu na Dědině proběhla v polovině října v Informační kanceláři Prahy 6 v budově Delta. Přítomni byli zástupce starosty pro územní rozvoj Martin Polách (ANO), zástupce magistrátu a autor návrhu Ivan Kroupa. 

Představení parkovacího domu na Dědině

Na úvod architekt Ivan Kroupa představil svůj projekt, který nabízí stání pro 250 aut. Je řešen tak, že nájezdová a výjezdová rampa jsou v jednom místě a komunikace uvnitř prochází ve tvaru šneku, čímž vzniklo jen minimum takzvaně hluchých míst a bylo možné zaparkovat na co nejmenší plochu co nejvíce aut.
Ačkoli požadavky na dům dovolovaly umístit sem až čtyři nadzemní patra (podzemnímu bylo doporučeno se kvůli složitosti zakládání stavby raději vyhnout), vítězný objekt se skládá pouze ze dvou krytých a horního nezastřešeného podlaží. Fasáda je vytvořená tak, aby šlo o lehkou a transparentní budovu, zčásti zakrytou zelení. „Při navrhování jsme také mysleli na to, aby vzniklo vyhovující prostředí uvnitř domu a díky této konstrukci lidé budou vystupovat z aut do prostředí, kde mají k dispozici jak přirozené denní světlo, tak čerstvý vzduch. To parkovací domy z betonu nenabídnou,“ vysvětloval architekt.  A dodal, že jde pouze o návrh, do nějž budou zapracované připomínky, a to včetně těch ze setkání s občany.


Občané by raději parkovací zóny
Přítomným občanům se nelíbilo, že pod parkovacím domem vzniká krytý, ovšem veřejně přístupný prostor, který by mohli podle nich využívat lidé bez domova nebo méně přizpůsobiví. Také architekta upozornili, že v této lokalitě fouká často silný vítr od západu a auta umístěná u otevřené západní fasády tak budou v zimě zavátá sněhem a vystavená nepříznivým povětrnostním podmínkám. Dotazovali se i na otevřené nejvyšší patro, neboť původně byl slibovaný parkovací dům se zelenou střechou, aby lidé z vyšších pater okolních domů koukali do zeleně. A dodali, že na takto zaparkovaná auta bude pršet i sněžit a majitelé by si za zaplacené parkovné přece jen zasloužili určitý komfort. Otázka padla i na cenu parkovného: „Měla by se pohybovat mezi  500 až 1000 korunami měsíčně, radnice bude podporovat, aby to bylo spíš u nižší hranice,“ řekl Martin Polách. Doplnil také harmonogram, jak by stavba měla probíhat: „V listopadu bude uzavřena smlouva s architektem, kterou musí schválit rada. Poté se začne připravovat dokumentace pro územní rozhodnutí a po jeho vydání bude požádáno o stavení povolení. Dokončení stavby, jejímž investorem je magistrát, se předpokládá v roce 2019.“
Setkání se zúčastnilo několik desítek místních občanů, většina z nich se stavěla kriticky k samotné stavbě parkovacího domu a vyjádřili názor, že situaci v lokalitě by vyřešilo zavedení parkovacích zón. Ty by podle nich omezily množství odstavených aut lidí odjinud, místním by pak stačily stávající parkovací místa a nemusel by se stavět parkovací dům.