Proběhlo setkání občanů k rekonstrukci Říčanovy

náhled souboruHlavní město, jako vlastník silnic a chodníků po celé Praze, spolu s Technickou správou komunikací připravilo rekonstrukci Říčanovy ulice. Lidé k nim mají řadu připomínek, radnice proto připravila setkání přímo na místě a chce o nich s investorem vyjednávat.

V místě křížení Říčanovy s ulicemi 8. listopadu, Dvořeckého a Řečického jsou volné plochy, které nyní slouží hlavně k parkování, případně zde najdete nádoby na tříděný odpad. Loňský ročník sousedských slavnosti Zažít Břevnov jinak ale ukázal, že tato místa mají mnohem větší potenciál a mohou sloužit nejen k organizování podobných slavností. „Městská část, která slouží při rekonstrukci pouze jako prostředník mezi občany a hlavním městem Praha, jež je investorem celé akce, proto požádala tři architekty, aby zpracovali návrhy, jak by jednotlivá náměstíčka mohla vypadat. Myslíme si, že zřídit zde pouze parkovací místa by byla velká škoda,“ konstatoval na setkání s občany, starosta Jakub Stárek (ODS).
Městská část chce od rekonstrukce této ulice více, než pouhou opravu chodníků a položení nového asfaltu – těm by měla předcházet i výměna sítí. Zároveň by při rekonstrukci ráda zlepšila klimatické podmínky ve městě, proto na některé plochy zvolila dlažbu, která umožňuje vsakování dešťové vody. ­Stromy zase prostor zastíní a brání přehřívání ulic.
Architekti proto navrhli na dvě okrajová náměstíčka stromy a lavičky, na křížení s ulicí Dvořeckého pak i trampolíny a další prvky.


Strach o parkovací místa
Při setkání s občany si zástupci radnice vyslechli mnoho výtek, většina z nich se týkala toho, že místní nebudou mít kde parkovat a posezení přitáhnou lidi z okolí, kteří tady budou vysedávat, dělat nepořádek a rušit noční klid.
Ke zhoršení parkování radnice uvedla, že dle monitoringu, který má k dispozici, nejsou všechna místa v těchto ulicích obsazená. V samotné Říčanově se obsazenost pohybuje mezi 50 až 70 procenty, v Dvořeckého dokonce pod padesáti procenty a v 8. listopadu zhruba na osmdesáti procentech. Auta je tedy kde parkovat. Argumenty však část místních nepřijala, vadí jim, že by museli parkovat dále od domu, a také poukazují na to, že jakmile se konají akce na blízké Ladronce nebo v Břevnovském klášteře, aut je zde tolik, že stojí i mimo vyznačená místa. Stejně tak u nich neobstála myšlenka, že je třeba tvořit posezení se stromy a keři. Tvrdí, že lokalita s rodinnými domy a okolními zahradami nedostatkem zeleně netrpí.
Výhrady k návrhu a postupu radnice má i místní Spolek Pro Břevnov. „Jako organizátoři loňské akce Zažít Břevnov jinak jsme iniciovali diskuzi, jak daná místa kultivovat. Následně vyšlo najevo, že radnice již má projekt zpracovaný a je připravena jej realizovat, aniž by do příprav zapojila místní obyvatele. Jsme rádi, že z posledních jednání ­včetně schůzky přímo na místě vyplynulo, že radnice si je vědoma toho, že nepostupovala dobře, je otevřená diskusi a počítá s tím, že názory obyvatel do přípravy projektu zahrne,“ říká jeho předseda Michal Volf. „Takovým školáckým chybám se chceme příště vyhnout, například i pomocí systémového nástroje pro particpaci,“ doplňuje Oldřich Kužílek (STAN), pověřenec radnice pro participaci, který místy divoké setkání moderoval.
Jak na setkání několikrát zaznělo, podoba náměstíček není konečná
a přípravě finální verze se bude brát ohled na přání místních občanů.