Projekt Město patří všem učí děti participaci

náhled souboruVšímat si svého okolí, vyjádřit se, co se jim líbí a co naopak ne, a svůj názor obhájit před ostatními – to vše se děti učí v rámci participačního projektu Město patří všem, který organizuje spolek Nesedím, sousedím za podpory radnice a Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund. 

„Že je třeba děti zapojit do rozhodování už od nejútlejšího věku, že by pro ně mělo být přirozené vyjádřit svůj názor, kriticky přemýšlet a dělat i rozhodnutí na základě dostupných informací vyplynulo z našeho projektu Břevnovská spojka,“ vysvětluje Kristýna Ciprová, ředitelka Komunitního centra Nesedím, sousedím, proč se rozhodli zorganizovat projekt Město patří všem.
Spolek oslovil školy v Praze 6 a nabídl jim workshopy – čtyři setkání po třech hodinách. Během nich děti čekala architektonická procházka v okolí školy, kde si všímaly veřejného prostoru, výtvarná dílna a také výroba modelu úpravy veřejného prostranství – hřiště Na křídle ve Veleslavíně, které děti mohou svými nápady změnit. Účastníci workshopu si tady vyzkoušeli části procesu participace – místo si prohlédli, navrhli jeho proměnu, tu zpracovali do závěrečného návrhu, o kterém budou muset přesvědčit ostatní, že je nejlepší. Vítězný projekt na proměnu hřiště bude ve spolupráci s městskou částí realizovaný. Autoři vítězného projektu rovněž obdrží odměnu patnáct tisíc korun, které mohou děti použít na cokoli.

Školáci na radnici
V rámci projektu také školáci navštívili radnici, kde se učili, jak správně postupovat, když chtějí získat informace nebo řešit nějaký problém. „Je radost přijmout v kanceláři skupinku zvídavých dětí, odpovídat jim, upevnit v nich vědomí, že úřady a politika jsou tu pro ně. Žáky mile překvapilo, kolik běžných otázek mohou vyřešit v radničních aplikacích ve svém mobilu,“ zhodnotil návštěvu Oldřich Kužílek (STAN), pověřenec radnice pro participaci. Svůj čas jim věnovali jak radní, tak zastupitelé a koordinátorka participace. Děti se jich ptaly, jak co řešit, co se jim líbí, nelíbí a co by chtěly změnit – jak dosáhnout toho, aby měly u školy přechod pro chodce, proč jsou v jejich ulici stále rozkopané chodníky a jak mohou chránit stromy, které se jim na šestce líbí? „Zajímají je stejné věci jako řadu obyvatel šestky – jak sázet či proč je nutné kácet stromy, jak pomoci hmyzu a zvířatům, či co se spoustou odpadků. Věřím, že takovéto projekty ve skutečném prostředí přispějí do budoucna k odvaze dětí komunikovat, ptát se a spolupracovat,“ říká radní pro životní prostředí Petr Palacký (Zelení), který se projektu také účastnil.