Šestka má nový vizuální styl

náhled souboruPraha 6 byla vůbec první městskou částí, která měla vlastní logo. Stalo se tak už před sedmnácti lety. Za tu dobu nejenže zastaralo, ale také přestalo reprezentovat šestku jako moderní městskou část, kde se dobře žije. Praha 6 proto nyní přistoupila ke změně.

Přemýšlíte, jak může logo a vizuální styl zastarat? Šestka začala používat logo v roce 2005. Tedy zhruba o rok dříve, než se otevřel Facebook veřejnosti. Lidé tehdy komunikovali tlačítkovým mobilem Nokia a hitem hudebních hitparád byl Tabáček od Chinaski. Od té doby logo přestalo vyhovovat požadavkům moderní komunikace, zejména novým nárokům on-line prostředí. Na mnoha místech a produktech se nedalo využít plně nebo čitelně. Kvůli tomu se pak objevovalo nahodile, částečně, nebo jej nahrazovala písma všech druhů a barev. Vizuální identitu městské části navíc představovalo jen samotné logo, bez dalších vizuálních prvků, které by dohromady tvořily jednotnou značku. Proto byla změna nutná.
Radnice tak vloni vypsala dvoukolovou otevřenou soutěž na nový vizuální styl městské části. Spojila se v tomto s profesní organizací Czechdesign, která zajistila profesionální vedení celého procesu a odbornou záštitu soutěže. V porotě rozhodovali zástupci městské části a profesionálové z oboru grafického designu a typografie. Na vítězném návrhu, za nímž stojí studio Redesign z Prahy 6, se celá porota shodla jednohlasně.


Na plakátech, radnici i webu
Výsledkem je nejen nové logo, ale komplexní vizuální styl s dalšími symboly, které jasně vyjadřují, že jde o komunikaci městské části. Nová identita je viditelná viditelná na sociálních sítích a částěčně na webu šestky a postupně se objeví na dalších místech: na samotné radnici, plakátech poutajících na akce Prahy 6, radničních autech, propagačních předmětech, venkovních cedulích a podobně. Změnu doznají i noviny, které držíte v ruce – těšte se na nové grafické rozvržení, které zpřehlední všechny informace, jež vám v Šestce pravidelně přinášíme.
Autor nové vizuální identity se inspiroval historickým znakem Prahy 6, proto má nové logo tvar štítu se zaoblenými rohy. Na tento základ pak navazují další motivy a varianty, včetně zjednodušeného symbolu s nápisem P6. „Svou podobou může logo evokovat domovní znamení a vést k lokálnímu patriotismu. Sděluje tedy: Zde žiju a jsem na to hrdý,“ vysvětluje Petr Krejzek ze studia ReDesign, který novou vizuální identitu Prahy 6 vytvořil společně s grafickou designérkou Kateřinou Šuterovou. Logo je velmi jednoduché, což odkazuje například na funkcionalistickou architekturu, typickou pro část šestkových čtvrtí. Detail v podobě zaoblených spodních rohů je možné natisknout jak na plakáty, pozvánky, bannery, tak ho zařadit do elektronické komunikace na sociální sítě. Je jasně viditelné a veřejnost ho snadno pozná.
„Praha 6 je velmi pestrá i skladbou svých obyvatel, žije zde i mnoho cizinců. Je proto velice důležité, že je nový styl dobře čitelný a rozpoznatelný napříč všemi věkovými i sociálními skupinami,“ nabízí jeho další výhody Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign, která soutěž pro Prahu 6 pořádala.


Barva a písmo
Co si na novém logu a vizuálním stylu cení odborníci a určitě se stane přínosem pro obyvatele šestky? Jednoduchost a písmo – designéři použili písmo Civil od české písmolijny Superior Type, které se vyznačuje snadnou čitelností i v malé velikosti.
Originální barva – stačilo zkombinovat původní modrou se zelenou, protože šestka patří k nejzelenějším částem hlavního města, a vznikl příjemný modrozelený až mentolový odstín. Připomíná přírodu, zdravé a klidné prostředí Prahy 6, ale zároveň jde o barvu moderní, která vystihuje dynamiku městského života. Praha 6 se tím zřetelně odlišuje od jiných městských částí.
Provázaný systém – představte si stavebnici, která vychází z jednoho tvaru a v nejrůznějších podobách umožňuje budovat celistvou architekturu vizuální komunikace. Řeč je o logu, na které navazují další vizuály – vše vytvářející novou, jasně rozpoznatelnou „tvář“ Prahy 6.


Výstava v Písecké bráně
Chcete se podrobněji seznámit s principy nové šestkové vizuální identity? Přijďte se zdarma podívat na speciální expozici v Písecké bráně. Na 12 výstavních panelech můžete vidět, jak nový vizuální styl vznikal, jaké prvky zahrnuje, čím je svébytný a originální.

Jak vznikal nový vizuální styl?
Městská část spolu s profesní organizací Czechdesign vyhlásila otevřenou soutěž, do které se mohl přihlásit prakticky každý. Ze 76 odevzdaných anonymních prací porota vybrala čtyři nejlepší, které postoupily do druhého kola. Zároveň jim odborníci poskytli zpětnou vazbu, na základě které měli tvůrci možnost své návrhy dále rozpracovat. Ve druhém kole autoři své návrhy prezentovali porotě již osobně.

Porota poté na základě prezentací a odevzdaných návrhů rozhodla o tomto pořadí:
1. místo – ReDesign,
2. místo – Little Greta,
3. místo – Less & Better,
4. místo – Věra Marešová a Yara Abu Aataya.