Stavba tramvajové tratě výrazně omezí dopravu na Evropské

náhled souboruStavba nové tramvajové tratě Divoká Šárka – Dědina se od 1. února rozšiřuje na Evropskou ulici, kde kvůli tomu dojde k výraznému omezení dopravy. Místo dvou pruhů v každém směru zde budou mít vozidla k dispozici pouze jeden.

Práce na Evropské potrvají až do letošního podzimu a rozděleny jsou do čtyř etap. Nikdy nedojde ke kompletnímu uzavření této důležité komunikace, ovšem je třeba počítat s výrazným omezením. Zároveň zůstane po celou dobu zajištěna dopravní obslužnost této lokality.
První etapa na Evropské začíná 1. února a potrvá do 15. dubna. Dojde k obousměrnému přerušení provozu tramvají v krátkém úseku mezi smyčkou Divoká Šárka a následující zastávkou Vozovna Vokovice.
Omezení ovšem čeká i na řidiče automobilů, a to od křižovatky s Vlastinou zhruba po křižovatku s ulicí Za Vokovickou vozovnou. Automobilová doprava bude v tomto úseku svedena do pruhu směr centrum v režimu 1+1. S komplikacemi, které to přinese, by měli počítat hlavně lidé mířící na letiště. „Cestujícím, kteří pojedou na Letiště V. Havla Praha, doporučujeme, aby si nechali dostatečnou časovou rezervu alespoň třicet minut, případně mohou využít alternativní spojení metrem linkou B přes stanici metra Zličín a následně autobusovou linkou 100,“ radí Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
„Tento rok bude náročný pro občany Liboce a Ruzyně. Ale věřím, že nová tramvajová trať zvýší životní komfort v těchto lokalitách. Obyvatelé Dědiny se v budoucnu dostanou přímou tramvají nejen do Dejvic, ale také na náměstí Republiky či na Újezd. Zároveň děkuji dopravnímu podniku za zvýšení informovanosti ohledně plánovaných etap stavby,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní pro dopravu. Přesné a podrobné informace najdete jak v Šestce na webu www.praha6.cz, tak na webových stránkách, které ke stavbě připravuje Dopravní podnik.
Lepší informovanost požaduje i opoziční zastupitel bydlící na Dědině Martin Suchan (Piráti): „Když z Dědiny jezdím do práce, tak v předstihu nikdy nevím, co mě po cestě čeká. U stavby tohoto rozsahu bych očekával, že obyvatelé zasažených oblastí budou mít dostatečně předem informace o dalších fázích stavby a souvisejících uzavírkách.“


Co se mění od 1. února?
Na začátku února začne Subterra, s výkopovými pracemi na přeložkách inženýrských sítí. Po jejich dokončení dojde ke stavbě samotné tratě v Evropské ulici, a především jejímu napojení na smyčku Divoká Šárka. To si vyžádá tyto změny v dopravě:


Tramvajové linky
Obousměrně bude přerušený provoz v úseku Divoká Šárka – Vozovna ­Vo­kovice.
⟶ Linka 26 skončí v zastávce Vozovna Vokovice, tramvaje se budou otáčet přímo ve vozovně.
⟶ Linka 20 bude zkrácena do obratiště a zastávky Červený vrch.
Během této etapy nebude zavedena náhradní autobusová doprava. Dopravní podnik doporučuje využít spoje stávajících linek.


Omezení automobilové dopravy
Během první etapy bude pro veškerou dopravu uzavřena Evropská ulice ve směru z centra zhruba v šestisetmetrovém úseku od křižovatky s ulicí Za Vokovickou vozovnou po křižovatku s Vlastinou ulicí. Doprava z centra se převede do protisměru – tedy do části vedoucí nyní do centra – kde bude zachován provoz v uspořádání 1+1, jeden pruh povede do centra, jeden z centra. Před tímto úsekem a za ním se nic nemění, to znamená, že ve směru do centra zůstane před i za omezením zachován vyhrazený pravý jízdní pruh pro autobusy, vozidla IZS a taxíky.
Dopravní omezení v tomto úseku Evropské si také vyžádá úpravu, respektive omezení vjezdu a výjezdů z bočních ulic.

Ve směru do centra:
⟶ Z Evropské neodbočíte vlevo, vpravo odbočíte do ulic Přední, Libocká a Za Vokovickou vozovnou.
⟶ Výjezd z oblasti jižně od Evropské ulice na samotnou Evropskou bude možný pouze z ulic Špotzova, Libocká a Za Vokovickou vozovnou, v obou případech pouze vpravo směr centrum.
⟶ V Jenečské ulici bude dopravním značením upraven provoz tak, aby byla od vozovny Vokovice ve směru z centra průjezdná až do Libocké ulice, kde bude možné odbočit vlevo i vpravo.
Směr z centra:
⟶ Obdobně ve směru z centra nebude možné odbočovat vlevo, vpravo bude možné odbočovat pouze do ulice Divoká Šárka. Výjezd z této ulice na Evropskou pak bude možný pouze vpravo, směr z centra.
Vokovický hřbitov:
⟶ Příjezd k vokovickému hřbitovu bude možný pouze ve směru z centra. V místě převedení dopravy z centra do protisměru bude možné pokračovat rovně pouze na parkoviště u hřbitova. Výjezd z parkoviště bude možný dle vyznačeného dopravního značení pouze ve směru z centra.
Ve Vlastině a Drnovské pokračují stavební práce, které začaly loni na podzim, zatím probíhaly zejména ve Vlastině ulici a podél Drnovské. Překládaly se zde inženýrské sítě, probíhaly terénní úpravy, pokládaly první pražce a kolejnice a také bylo třeba postavit novou měnírnu u budoucí smyčky Dědina. V těchto ulicí, práce budou i nadále pokračovat, musí dojít k napojení od obratiště Divoká Šárka po odbočení do Vlastiny.
Přestavbou projde také stávající smyčka Divoká Šárka. Zruší se vnější kolej, která zasahuje do přírodního parku Šárka. Vnitřní kolej se pouze upraví. V místě smyčky vznikne výstupní i nástupní zastávka. Kromě toho Dopravní podnik využije výluky tramvajového provozu a zrekonstruuje trať v úseku od obratiště po křižovatku s ulicí Za Vokovickou vozovnou. V samotném závěru proběhne také celková rekonstrukce vozovek v Evropské ulici v úseku stavby nové tramvajové tratě. Díky tomu se po skončení prací mimo jiné výrazně zlepší přejezd přes koleje na odbočce do smyčky Divoká Šárka.


Další postup výstavby
Druhá etapa prací začne 15. dubna a potrvá zhruba do konce května.
⟶ Od 15. dubna bude obnoven tramvajový provoz do smyčky Divoká Šárka.
⟶ V dalších etapách stavba nové tratě provoz tramvají v oblasti Evropské ulice neomezí s jedinou výjimkou, a to bude některý z prodloužených podzimních víkendů, kdy proběhne napojení trolejového vedení nové tratě do stávající sítě.
⟶ Omezení pro automobilovou dopravu na Evropské ulici se zkrátí pouze na úsek od křižovatky s Vlastinou po křižovatku s Libockou ulicí.
⟶ Od třetí etapy, která potrvá zhruba měsíc od konce května do konce června, se provoz na Evropské prohodí. Uzavře se úsek v část do centra, doprava v režimu 1+1 se převede do opačného směru. V tomto období nebude možné z Evropské vjíždět do Libocké ulice, ani z ní vyjíždět.


Složitější parkování
Stavbu tramvaje na Dědinu podporují jak koaliční, tak opoziční strany. A shodují se, že se mělo lépe řešit parkování v lokalitě v době stavby. „Na sídlišti ­Dědina zanikly vyšší desítky, spíše stovky parkovacích míst, což výrazně snížilo komfort bydlení. Pár desítek míst sice vzniklo v ulici U silnice, ale pro řidiče z ‚vnitřního sídliště‘ se neudělalo nic. V dohledné době dojde k úbytku dalších 110 parkovacích míst,“ připomíná Tomáš Mandlík (TOP 09). Doplňuje ho zastupitel Martin Polách (ANO): „Úbytek parkovacích stání jsme řešili, když
jsme s řádnou participací připravili ­veřejnou architektonickou soutěž na parkovací dům. Ten se snad již letos začne stavět.“
Je třeba dodat, že jeho stavbu má v kompetenci hlavní město, nikoli ­Praha 6. „Mrzí mě, že ministerstvo ­obrany zamítlo naši žádost o zřízení dočasné parkovací plochy pro obyvatele Dě­diny v ulici Drnovská. Taktéž mě mrzí, že hlavní město zásadně zpomalilo ­tempo ohledně stavby parkovacího domu na Dědině. Jako dočasné řešení doporučuji využívat parkovací místa v severní části Dědiny, kde volná ka­pacita zůstává,“ dodává radní Ondřej Matěj Hrubeš.