Pražské letiště nabídne vyšší komfort

náhled souboruVolné pozemky vedle Terminálu 1 zastaví Letiště Praha třemi novými budovami. Jde o první objekty budoucího Airport city. Stavět by se mělo začít za čtyři až pět let. 

Tyto tři budovy budou první, co cestující uvidí, ať už přistávají letadlem nebo na letiště přijíždějí autem, taxíkem či autobusem. Přístavba samotného terminálu 1 rozšiřuje stávající odletovou halu směrem na východ. První z budov rozšíří prostory pro odbavení cestujících, bude zde například bezpečnostní kontrola. Přes ulici se v trojúhelníkové budově mají nacházet konferenční prostory a hotel na vrcholu parkovacího objektu, přední stranu bude tvořit pětipodlažní vstupní hala. Všechny stavby jsou maximálně flexibilní, aby šly snadno přizpůsobit, pokud to bude v budoucnu třeba. „Je skvělé vidět, jak se letiště modernizuje a zvyšuje komfort pro cestující. Zrychlené odbavení a nové technologie přinesou nejen pohodlí, ale také zvýší efektivitu letiště,“ říká místostarosta pro územní rozvoj Václav Kožený (ODS).

Satelitní snímky republiky
Tři nové stavby navrhlo nizozemské studio MVRDV, které se rovněž účastnilo finále soutěže na dostavbu 4. kvadrantu na Vítězném náměstí. Zvenku jsou budovy osvětlené a promítá se na nich programovatelný satelitní snímek České republiky. „Dnešní letiště často postrádají spojení s místem a pocit sounáležitosti. V Praze to však bude jiné. Při průchodu bezpečnostní kontrolou budou cestující obklopeni zelení české krajiny, což jim dodá klid před letem,“ říká Winy Maas ze studia MVRDV. Oproti současnému stavu se kolem nových objektů počítá s veřejným prostorem a zahradami se vzrostlými stromy.
Pražské letiště nyní přepraví přes třináct milionů cestujících, jejich počet v pocovidovém období opět roste. Proto do budoucna chystá řadu úprav, které by měly zvýšit jejich komfort. V Terminálu 1 se připravuje nová centrální bezpečnostní kontrola, podobná jako je tomu již dnes v hale Terminálu 2. Zjednodušeně jde o centrální checkpoint, kde cestující projdou bezpečnostní kontrolou, aby pak mohli vstoupit do obchodní zóny a přejít k odletovým čekárnám. Nyní se tato kontrola nachází až těsně před vstupem do letadla v jednotlivých čekárnách. Rovněž se cestující mohou těšit na snadnější vstup do letištních salónků, u kterých se plánuje přímý výhled na letištní plochu a přistávací dráhu.
„Doporučuji všem se s projektem seznámit. Uvidíme, jak se podaří vizi návrhu naplnit, ale mne její futurismus rozhodně oslovuje. Třeba taková startovací plocha pro nové dopravní prostředky s kolmým vzletem na letiště budoucnosti rozhodně patří,“ konstatuje zastupitel Miloš Vlach (Piráti).
Místní mají k rozvoji letiště výhrady. „Nárůst přepravy cestujících na ruzyňském letišti jde na úkor občanů Prahy, a zejména obyvatel přilehlých lokalit,“ říká Karel Šturm z Klubu přátel Ruzyně a pokračuje:. „Na rozdíl od většiny evropských letišť, především v sousedním Německu, to pražské umožňuje vzlety a přistání i během nočního klidu, tedy mezi desátou hodinou v noci a šestou hodinou ranní, a svým hlukem tak ruší spánek místních obyvatel.“

Lepší doprava
Budoucí plány letiště počítají se zlepšením dopravy na letišti. Přímo na letišti dojde k navýšení parkovacích míst ze současných 6500 na deset tisíc míst. Cílem letiště, ale i Prahy 6, je zlepšit spojení městskou hromadnou dopravou. Už letos na jaře autobusy 119 nahradí tříčlánkové trolejbusy, které pojmou o čtvrtinu více cestujících. Stavba trolejbusové trati aktuálně probíhá, stejně tak testování prvního tříčlánkového trolejbusu na trati v Letňanech.
Stále se také uvádí rok 2030 jako rok, kdy by se na letiště mělo dojet vlakem z Masarykova nádraží. V závěru loňského roku představila Správa železnic podobu terminálu Dlouhá Míle, který bude součástí tohoto spojení. Terminál má trochu netradiční uspořádání, kdy 220 metrů dlouhé nástupiště na vlak je umístěné v podzemí, zastávky MHD na povrchu. Stavět zde budou nejen autobusy a trolejbus, ale také se počítá s tramvají, jejíž prodloužení až na Dlouhou míli loni schválila rada hlavního města. Terminál je navržený tak, aby přestupy mezi jednotlivými zastávkami byly co nejkratší a zastřešené. Součástí terminálu je i P+R parkoviště pro devět set aut, na stejné ploše by šlo vybudovat i parkovací dům pro dva tisíce aut. „Pro městskou část je nepříjemná zpráva, že parkoviště P+R bude mít kapacitu jen pro necelou tisícovku vozidel. Obáváme se, že v budoucnu nedojde ani ke slibovanému rozšíření na dva tisíce míst. V minulosti jsme požadovali mnohem větší kapacitu, dokonce až čtyři tisíce míst. Jde totiž o historicky první záchytné parkoviště pro Prahu 6,“ říká radní pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS). Podle odborníků ale takové kapacitě neodpovídají křižovatky a silnice vedoucí na toto místo, při vyšší kapacitě by se tak tvořily kolony v okolí terminálu Dlouhá Míle.