Chodníkový program jde do všech čtvrtí

Konec děravým chodníkům a nekonečnému záplatování vozovek vyhlásila radnice tzv. chodníkovým programem již vloni. Letos čekají generální opravy ulice ve většině čtvrtí. K dispozici je také střednědobý plán, podle kterého jsou rekonstrukce nastíněny až do roku 2010.

„Chodníky a vozovky jsou vizitkou každého města. Před časem jsem slíbil, že systém záplatování skončí, že se trend obrátí a komunikační síť se začne zlepšovat. Hodlám tento slib dodržet,“ vysvětluje cíle programu starosta Tomáš Chalupa, podle kterého jde o program na řadu let, neboť vlastník komunikací – hlavní město se údržbě nevěnuje již desítky let a komunikace jsou v katastrofálním stavu. Co je vidět na první pohled, potvrdilo systematické známkování chodníků od jedné do pěti, které se průběžně aktualizuje. Nejhorší čtyřky a pětky jsou napříč celou městskou částí. Radnice se však odmítá smířit s tím, jak Technická správa komunikací hlavního města Prahy o stav chodníků pečuje. „Peněz na opravy se jim nedostává, proto upřednostňují údržbu nejdůležitějších ulic jako jsou Patočkova, Evropská nebo Milady Horákové, a to ještě pouze vozovky a ne chodníky,“ vysvětluje radní Jan Holický důvod, proč Praha 6 letos do chodníků investuje ze svého přes 140 milionů korun a v dalším roce by se částka měla ještě zvýšit. Cíl je zřejmý – čtyřky a pětky vymazat z mapy. „Chceme postupně opravit povrchy v ulicích tak, aby na řadu let byly v úplném pořádku,“ říká o chodníkovém programu radní Jan Holický, který byl pověřen jeho realizací.

Chodník podél ulice Čs. armády byl opraven koncem loňského roku, a to díky výměně kabelu světelné signalizace. Tu prováděla TSK.

Špatné jsou chodníky i sítě

Aby byl výsledek skutečně efektivní, je důležité rekonstrukce správně načasovat. Radnice průběžně jedná se správci inženýrských sítí (voda, plyn, elektřina, telefon, kanalizace a další) a s nimi koordinuje harmonogram jednotlivých prací. „Oslovili jsme správce sítí, aby nám poskytli informace o tom, kde plánují vlastní opravy. Snažíme se velmi šetrně hospodařit s veřejnými prostředky a musíme hledat takový režim, který nám umožní zlepšit stav ulic v maximálním rozsahu. Bohužel to ale někdy znamená čekat na opravu vodovodů, kanalizací a podobně,“ říká radní Jan Holický. Jak sám dodává, bylo by velmi neekonomické vyměňovat chodníky tam, kde by je za rok rozkopali síťaři. Bohužel je stav sítí na řadě míst velmi špatný. Některé jsou v provozu 80 či dokonce 100 let a vyžadují v dohledné době opravu. V některých ulicích by dokonce hrozila havárie během výměny povrchu chodníků.

Kvůli výměně kanalizačních šachet se například zdržela dlouho plánovaná rekonstrukce ulic na Ořechovce, která se uskuteční letos. Při ní půjde o tzv. velký chodníkový program – za téměř třináct milionů korun se vymění nejen povrchy, ale změní se i profil vozovky, přibudou parkovací zálivy a vyvýšené chodníky. Totéž platí pro ulici Chomutovskou v Ruzyni, kde jsou práce již zahájeny. V ostatních plánovaných ulicích na Petřinách, ve Střešovicích a na Břevnově se ulice nezmění, vymění se povrch vozovky a chodníků. „Snažíme se vybírat povrch, který jde v případě havárie rozebrat a zase složit. Na většině míst je to betonová dlažba, v historických částech  Dejvic a Bubenče se pokládala pražská mozaika,“ říká Holický. V Břevnově tak na požadavek památkářů zůstane poměrně drahá, původní červená řevnická dlažba, tzv. kočičí hlavy. Cena opravy tím překročí 20 milionů korun.

Proč ne u nás?

Na rozbité chodníky, po kterých se nedá chodit a špatně se i uklízejí, si stěžují občané na každém setkání se zástupci radnice. Pečlivě také sledují, které ulice radnice nechává opravovat a porovnávají, zda jejich chodník neměl mít přednost. Z jejich pohledu pak vyhlížely nelogicky výměny chodníků prováděné  v ulicích Čs. armády nebo podél Evropské ulice z Vokovic po Horoměřickou. Nepatřily sice mezi nejhůře hodnocené, radnice však využila nutné opravy světelné signalizace v celé zmiňované délce. „Chodník by byl rozkopán i bez našeho vstupu, ale opraven pouze záplatami. Tomu chceme předcházet, proto městská část uhradila změnu povrchu. Z asfaltu na mozaiku v Bubenči, při Evropské pak na betonovou dlažbu. Spolu s tím byla  vybudována i cyklistická stezka. Dosáhli jsme výrazně nižších nákladů oproti ulicím, které procházejí kompletní opravou z naší aktivity,“ zdůvodňuje radní. Podle něj na všechny špatné chodníky nakonec dojde, lidé však musí být trpěliví.

V loňském roce proběhla oprava několika ulic v Dejvicích a na Petřinách, které byly hodnoceny špatně a zároveň zde nebylo nutné čekat na opravu některých inženýrských sítí. Letos se v průběhu léta a podzimu chodníkový program rozšíří do těchto ulic: