Slavný režisér Tabakov v Dejvickém divadle

náhled souboruLegenda ruského divadla, jednasedmdesátiletý Oleg Tabakov, se svým neméně známým souborem Moskevského divadla, zavítal na návštěvu do Dejvického divadla. Jeden z nejlepších ruských divadelních souborů, známý pod názvem Tabakěrka, hostoval v Praze v rámci minifestivalu, které iniciovalo právě Dejvické divadlo.

To se na podzim s velkým úspěchem předvedlo v Moskvě s inscenacemi Teremin a Oblomov, které má ve svém repertoáru. „Měli jsme velký úspěch a představení byla vyprodaná,“ říká ředitelka divadla Eva Měřičková, „a podle zhodnocení Olega Tabakova na tiskové konferenci v Praze bylo hostování Dejvického divadla v Moskvě tím nejlepším od roku 1992“. Přehlídka proběhla i za velkého zájmu médií. Podle uměleckého šéfa dejvické scény Miroslava Krobota vznikla myšlenka na návštěvu ruských herců vlastně náhodou. „Pan Tabakov se vloni přišel podívat na inscenaci našeho Oblomova, neboť ve stejnojmenném filmu hrál. Představení se mu líbilo a domluvili jsme se na vzájemném hostování,” řekl Krobot.

Oleg Tabakov je u nás populární od doby, kdy v roce 1968 hostoval v Činoherním klubu v roli Chlestakova z Revizora inscenovaného Janem Kačerem. Toho také Tabakov pozdravil z pódia dejvické scény, když uvedl první představení, které pro pražskou přehlídku vybíral sám. Byl jím „Divadelník“ Thomase Bernharda s Andrejem Smoljakovem v hlavní roli, který získal v roce 2002 cenu za její ztvárnění. Hra je v tuzemsku dobře známá z režie J. A. Pitínského v Divadle Na zábradlí.

Světově uznávaný Oleg Tabakov má k Česku velmi vřelý vztah. „Československo bylo první zahraniční zemí, ve které jsem hrál. Je pro mě první láskou, na kterou se nezapomíná,“ vyznal se ruský herec a režisér, který dodnes cítí vinu za okupaci ruskými tanky v roce 1968. Ačkoli překročil sedmdesátku, je pořád plný energie a stále okouzluje publikum - ať už na jevišti, z filmového plátna či jako rozený vtipný vypravěč a glosátor. Za svou přes třicet let trvající pedagogickou činnost vychoval většinu špičkových ruských herců.

Vyprodaná představení Tabakovova souboru signalizují velký divácký zájem, který by měl do budoucna otevřít cestu pro vznik každoroční přehlídky ruských scén. „Mohlo by jít až o osm představení, třeba i různých žánrů. Nejsložitější bude získat sponzory a překlenout počáteční období,“ řekla o záměru ředitelka dejvické scény Eva Měřičková. První ročník festivalu ruského divadla by se podle ní mohl uskutečnit až v roce 2008, neboť příprava takové akce je velmi časově náročná. Záštitu by nad ní vedle Tabakova za českou stranu převzal Jan Kačer.

Dvoustranná výměna úspěšných divadel by se však nemohla uskutečnit bez podpory ministerstva kultury, celoroční podpory Dejvického divadla městskou částí i hlavním městem Praha, ale i finanční a organizační pomocí společnosti RUSCOMM art, která byla spolupořadatelem letošní akce a měla by být i budoucím organizátorem festivalu ruského divadla.
 


Režisér Oleg Tabakov v Dejvickém divadle s přítelem Janem Kačerem.