Úřad městské části Praha 6 - výtisk z oficiálního webu radnice


Stránky MČ Praha6

Infolinka
COVID-19 / KORONAVIRUS : : kompletní a průběžně aktualizované informace
Úvodní stránka ›› Radnice ›› Oblasti působnosti ›› Bezpečnost ›› Nepřehlédněte ›› Není centrum jako centrum ›› detail/podstránka

Není centrum jako centrum

 

Obchodní centrum Chodov bylo otevřeno roku 2005, po devatenácti měsících od zahájení jeho výstavby.

Už tenkrát se počítalo s dalším rozšířením a v říjnu tohoto roku byla otevřena další část. Komplex tak byl rozšířen téměř o jednu třetinu. Plocha centra nyní činí pres 102 000 m2 a svou rozlohou patří mezi jedno z největších obchodních center v Praze i celé České republice. Denní návštěvnost do rozšíření činila průměrně 35 000 lidí denně. Mnozí přijíždějí MHD, jiní svými automobily, pro které je zde zřízeno 3500 parkovacích míst. Na zvýšený počet návštěvníků, přibývání dopravních přestupků v okolí, narušování veřejného pořádku a dalších věcí reagovala městská policie tím, že v roce 2008 zřídila svou služebnu hned vedle východu z obchodního centra.

Novinkou letošního roku je, že strážníky naleznete v obchodním centru přítomné po celou dobu otevírací doby. Zajímalo nás, jaká jsou specifika běžné hlídkové služby kolegu v tomto poměrně nestandardním prostředí.

Sloužit nepřetržitě v obchodním centru asi není úplně pro každého. Představíme-li si, že se denně pohybujete pod umělým osvětlením, mezi betonovými zdmi a skleněnými okny, odevšad se na vás line hudba, z výloh neustále křičí reklamní akce a kolem samí lidé. Kolotoč zde začíná ráno v 9 hodin a končí zavírací dobou. Vše jednotvárné, stále dokola, neměnící se klimatické podmínky vám rozvíří akorát tradiční výzdoba patřící k jednotlivým svátkům.

Celkově se toto místo dá popsat jako svět ve světě. Strážníci jsou zde od dubna tohoto roku přítomni nepřetržitě po celou otevírací dobu. Tj. od 9:00 do 21:00 hodin. Tento „rajón“ je poměrně dost specifický a od toho se i odvíjí maličko odlišná činnost než je ta, se kterou se setkáváme „na ulici“. Takové to obecné preventivní působení je na prvním místě. A vzhledem k tomu, že se jedná o centrum obchodní, můžeme se správně domnívat, že krádeže zde budou na běžném pořádku. A také ano. Setkávají se tu s nimi denně několikrát. Nejvíce pokusů o odcizení čehokoli je na největší tamní obchodní ploše hypermarketu. Nemusí sem tak dojíždět linka 156, která může v inkriminovanou dobu scházet třeba jinde, protože nablízku je vždy nějaký strážník.

V souvislosti s krádežemi a následnou lustrací se tady už podařilo zadržet poměrně dost hledaných osob. V době výstavby, kdy se rozšiřovala další část centra, se tu hojně řešila okolní doprava. Problémy byly s parkováním v přilehlých ulicích i s vozidly stavby, která dost často znečisťovala komunikace.

To po otevření nové části centra zmizelo. „Také tu sloužíme jako jakási informační kancelář. Máme na sobě reflexní oblečení a jsme všude dobře vidět. Lidé se nás ptají na spoustu věcí. Většinou v souvislosti s tím, že něco hledají. Východ ven, vchod do metra, nějaký obchod,“ říká Pavel. Sotva to stihl doříct, už tu jeden takový dotaz byl. Starší žena, patrně v důchodu, se ptala celá zmatená, kudy se dostane do metra. Kdo jednou v OC Chodov byl, jistě ví, jak je složité se zde vyznat. Chodby jsou spletité, mnoho východů, vchodů, vše vypadá skoro stejně, a když si myslíte, že jste už na správné cestě, jste mnohdy úplně na jiné straně. Kluci to potvrzují. „My jsme už tady zvyklí a vyznáme se. Už nám to nepřijde. Ale chápeme, že se tady lidi ztratí. To je hned.“ Pavel sice starší paní cestu vysvětlil, ale raději jí dovedl k východu osobně a ukázal přímo vstup do metra. Ta celá šťastná děkovala a podávala ruku s přáním krásných svátků. Jsou to takové milé okamžiky a pravdou je, že na tomto místě si jich kolegové mohou užívat více, než kdekoli jinde.

Že denně musí zodpovědět spousty dotazů, jsme zjistili záhy, když ani ne dvě minuty poté, co paní spokojeně našla vstup do metra, kolegy kontaktovala další osoba, tentokrát muž. Ten se ptal opět na cestu. Podobných dotazů následovala ještě celá řádka. Tu a tam se ztratí rodičům děti. V davu lidí je to běžná záležitost. Pomáhají opět strážníci. Vše vždycky zatím dobře dopadlo a rodiny byly pohromadě během několika minut. „Kolikrát jsme dítě našli ještě dřív, než nám bylo oznámeno, že se ztratilo“, říká Martin a dodává: „To je hned, stačí chvilka nepozornosti, rodiče se otočí, dítě odběhne, kolem je spousta lákadel a jak je malé, tak mezi vysokými dospěláky není vidět. Tady se naštěstí nemá kam ztratit a nehrozí mu žádné nebezpečí, jako třeba venku na ulici.“

Ptáme se, jak to tu vypadá s veřejným pořádkem. Přímo v prostorách centra nebo jeho přilehlém okolí se tu čas od času potýkají s bezdomovci nebo s narkomany. Bývají převážně vykázáni, to je asi podobné, jako všude jinde.

Pak tu občas zlobí mládež, která se sem chodí bavit. „Často i spolupracujeme s Policií ČR, ti tu mívají také pravidelné kontroly, ale na rozdíl od nás mají na starost krom tohohle centra ještě další. Občas sem zavítá i cizinecká policie. Běžně jsme ve spojení s ochrankou, ti nám často volají, nejčastěji to je právě kvůli krádežím,“ dozvídáme se od kolegů.

Kontrolní hlídková činnost se ale nezaměřuje pouze na vnitřní prostory centra, ale i na jeho blízké okolí a zvláště na rozsáhlá parkoviště. Dříve tu často docházelo k vykrádání aut. Postupně se to podařilo v součinnosti s Policií České republiky vymýtit díky jedné rozsáhlé akci. Teď tu strážníci působí především preventivně, případně řeší problémy s parkováním, což jsou převážně zákazy zastavení a stání na vyhrazených místech pro „invalidy“. Na těch se stojí hojně, především v době oběda. Jsou umístěny blízko vchodu, tak přece na tu chvíli, co si dotyčný odskočí, se nic nemůže stát. Takovým drobným povšimnutím ale je skutečnost, že se převážně jedná o dražší typy aut. Jestli to může mít jakousi souvislost s nerespektováním obecných pravidel, to se můžeme jen domnívat.

A když už jsme u toho parkování. Problém může mít i člověk, který vzorně zaparkuje na parkovacím stání. A jaký že problém? Nemůže své vozidlo najít. Je to další věc, se kterou se strážníci sloužící na tomto „území“ denně potýkají. A tak, pokud se podaří od dotyčného zjistit registrační značku vozidla, typ auta, jeho barvu a alespoň hrubý popis, kterým vchodem se do centra dostal, nebývá nalezení vozidla zas takový problém.

Jenže se někdy stanou kurioznější příhody. A to, když se třeba majitel vozu domnívá, že svůj vůz zaparkoval skutečně na „tomto!“ místě a protože tu není, byl mu určitě odcizen. Vozidlo je posléze nalezeno o patro výše a to ještě s obtížemi, protože majitel vozu uvedl zcela jinou barvu. Barvu svých aut si lidé pletou prý dost často.

Přijde mi to celkem zvláštní jev, ale asi se některé barvy dají vnímat více způsoby. Horší pak je, když se hledá vozidlo, které je naprosto běžné značky a asi nejhojnější existující barvy a neví se registrační značka, protože automobil měl dotyčný půjčený, takže si jí nepamatuje a technický průkaz nechal pod stínítkem uvnitř auta, stejně jako parkovací lístek. A co teprve, když hledáte auto, kde registrační značku auta víte, jeho typ není až tak běžný, takže by nemělo dojít k přehlédnutí, dokonce si můžete být jistí i jeho barvou a nemůžete ho pořád dohledat? To už po dlouhé době položíte i troufalou otázku: „A přijel jste vůbec autem?“ A zpětným vzpomínáním dotyčný přijde na to, že vlastně dnes přišel pěšky. I to se stává.

V posledních měsících často dochází k rozbíjení oken. Bohužel, tomu strážníci těžko zabrání, jelikož se to děje v nočních hodinách. Kamerový systém zatím nikoho neodhalil. Díváme se na obrovské okno, které je zvláštně a velmi pravidelně zvrásněno. Dole je malá kulatá dírka. „Někdo střílí prakem. Už je to několikáté okno během párměsíců, zatím se ale nikoho nepodařilo dopadnout,“ říká Pavel.

Pomalu se blížíme ke konci naší návštěvy. Jak jsme tak chodili křížem krážem, začala jsem přemýšlet o tom, kde vlastně máme zaparkované auto, a kterým vchodem jsme přišli. Rozhlédla jsem se kolem a zjistila, že absolutně nevím. OC Chodov se osobně vždy ráda vyhnu, proto mi přijde až neuvěřitelné, že by se zde mohl někdo vyznat a to tak, že skoro až poslepu. Pokládám ještě poslední otázku. Zajímalo mě, v čem zásadním se liší služba tady oproti ulici. „Má to svoje výhody i nevýhody. Například v zimě tu nemrzne, v létě tu není parno, neprší na nás.“

MT

MP Praha

 



© 2021 MČ Praha 6

 RSS |  SMS info |  Email info |  Mapa stránek |  Prohlášení o přístupnosti |  Prohlášení o ochraně soukromí |  PŘIHLÁŠENÍ do systému


--- konec tisknuté stránky www.sestka.cz/neni-centrum-jako-centrum ---

Úřad městské části Praha 6
Čs. armády 23, Praha 6, PSČ 160 52

Kontakty

Ústředna: 220 189 111
Bezplatná infolinka: 800 800 001
Fax: 220 189 111
Email: podatelna{zavináč}praha6{tečka}cz
Datová schránka: bmzbv7c
Web: www.praha6.cz